Innovative anskaffelsesprosesser, dialogkonferanser og leverandørkonferanser kommer til å sette sitt preg på kystnære fylkeskommuner i årene fremover til 2030. En kartlegging Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) har fått utført, har avdekket at det offentlige skal anskaffe maritime løsninger for over 83 mrd. Innen 2030 er det behov for å kunngjøre anskaffelser til over 80 samband – fartøy, teknologi, infrastruktur, havn og systemer. Og LUPs kompetanse er «støttehjul» for denne maritime anskaffelsesbølgen.
LUP har fått i oppdrag fra regjeringen å bidra til grønn maritim eksport gjennom innovative anskaffelser og leverandørutvikling. Som en del av dette oppdraget har selskapet Dedinu på oppdrag fra LUP kartlagt kommende offentlige anskaffelser fra maritim næring i kommende år, melder Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) på innovativeanskaffelser.no.
Bare blant de syv største kystnære fylkeskommunene vil det innen 2030 være behov for å kunngjøre anskaffelser til over 80 samband. De drivende faktorene er, i tillegg til den grønne omstillingen, også høyere krav til fleksibilitet og service overfor passasjerene, samt en bærekraftig økonomi.
Utfordringer
Den anslåtte kontraktsverdien spenner fra 0,8 millioner til 14 milliarder med fem anskaffelser med verdi over en milliard. Samlet skal det anskaffes fartøy, teknologi, infrastruktur, havn og systemer for over 83 mrd. Se rapport om innledende kartlegging grønn maritim eksport
Kartleggingen og arbeidet Dedinu har gjort, viser at noen av utfordringene ved grønne maritime anskaffelser for de offentlige innkjøperne er å:
- Sikre at ruteproduksjon opprettholdes
- Økonomien er bærekraftig
- Passasjerer er fornøyde
Utfordringene for leverandørene ved grønne maritime anskaffelser, er.
- Anbudene kommer ofte samtidig og i «bulk» noe som gjør setter press på industrien og driver prisene opp
- Kort tid mellom utlysning og leveranse
- Risikoavlastning og fordeling av risiko
- Mekanismer for å øke kommersiell modenhet
Gode muligheter
Generelt viser kartleggingen at offentlige anbud gir gode muligheter for rederiene til å innovere, heter det fra Dedinu. Samtidig er det en utfordring å sikre at ruteproduksjonen opprettholdes, økonomien er bærekraftig og passasjerene er fornøyde. Leverandørindustrien påpeker på sin side at de ønsker en bedre koordinering på tvers av forvaltningsnivåene slik at infrastruktur og energitilgang bli godt tilrettelagt og best mulig utnyttet.
LUP skal i 2024 ta i bruk kunnskapsgrunnlaget og tar sikte på å sette i gang innovative anskaffelsesprosesser, gjennomføre dialogkonferanser og leverandørkonferanser på utvalgte områder nasjonalt og regionalt.
Bli den første til å kommentere på "Gigantisk maritim anskaffelsesbølge i vente – med mye innovativt"