Det er mange myter knyttet til offentlige anskaffelse. Anbud365 bringer i en serie frem ti av disse, her er nr. 2: Det offentlige og private kan ikke snakke sammen.
På et seminar tidligere i år trakk advokatfirma ADVISO frem 10 myter, eller misforståelser, om offentlige anskaffelser. Anbud365 har fått tillatelse av ADVISO til å bringe de ti mytene ut til våre lesere. Formålet er det samme som for advokatfirmaet på sitt seminar, oppklare noen fordommer. Mytene presenteres i form av en serie her på Anbud 365.
Den første myten ble publisert 17.juni, her er nr. 2:
Myte 2:
Det offentlige og private kan ikke snakke sammen
Det er en utbredt myte at det er risikabelt for leverandører å snakke med oppdragsgivere i offentlige anskaffelsesprosesser. Leverandører frykter blant annet at forretningshemmeligheter kan havne på avveie, at de kan få tilbudet sitt avvist, at det kan slå feil ut i evalueringsprosessen, samt at de kan gi en motpart et konkurransefortrinn ved å røpe for mye, for å nevne noe. Og i noen få tilfeller stemmer alt dette, men fordelene av å snakke sammen vil i de fleste tilfeller oppveie for disse farene. Som i andre salgsprosesser er dialog mellom partene helt avgjørende.
For at kommunikasjonen skal være i overenstemmelse med regelverket er det spesielt viktig å vite når man kan snakke sammen. Før utlysning har begge parter frihet til å forme prosessen. Etter utlysning er anskaffelsen for det meste låst. Vårt tips er derfor å benytte mulighetsrommet forut for utlysning.
Bli den første til å kommentere på "Myteserien (2): Kan de ikke snakke sammen?"