Offentlige anskaffelser er myteomspunnet. Mange mener mye om mangt på dette området. Anbud365 er i gang med å presentere 10 slike myter, i dag den tredje og fjerde i en serie.
På et seminar tidligere i år presenterte advokatfirma ADVISO 10 myter, eller misforståelser, om offentlige anskaffelser. Med tillatelse fra ADVISO bringer Anbud365 mytene ut til våre lesere. Formålet er det samme som for advokatfirmaet – å oppklare fordommer. Mytene presenteres i form av en serie, denne gang mytene 3 og 4.
Tidligere artikler i denne serien:
Myte 1: 17.juni
Myte 2: 25. juni
Myte 3:
Det offentlige vil bare ha utprøvde løsninger på dagens problemer
… og
Myte 4:
Offentlige innkjøpere kan ikke være innovative
En annen grunn til at det er sentralt med dialog, er behovet for innovasjon i offentlig sektor. Myte 3 og 4 dreier seg om det, og regelverket hindrer på ingen måte innovative innkjøp.
Samfunnsmessig er innovasjon klart ønskelig. I situasjoner hvor det offentlige har utfordringer eller muligheter som det ikke finnes en løsning på i dagens marked, kan tilpassede anskaffelsesprosesser benyttes for å få det til.
Et lokalt eksempel er Prodtex AS sine kjøretøyssperrer til det nye Regjeringskvartalet. Statsbygg stilte spørsmål til om det fantes bedre løsninger enn de som var tilgjengelig i dagens marked. En innovativ anskaffelse, innovasjonspartnerskap, ble satt i gang, og svaret var ja. Det endte med at Prodtex AS vant kontrakten om å levere 57 sperrer til det nye kvartalet.
Ettersom det finnes flere måter for det offentlige å velge innovasjon, både gjennom innovative anskaffelser og innovasjonsvennlige anskaffelser kan myte 3 og 4 avkreftes.
Bli den første til å kommentere på "Myteserien (3): Vil bare ha utprøvde løsninger, kan ikke være innovative"