Nær fire av ti offentlige virksomheter mener de i stor eller svært stor grad har tilstrekkelig kompetanse til å anskaffe skytjenester. For de med størst innkjøpsvolum er andelen nær 50%. Dette fremgår av resultatene fra årets anskaffelsesundersøkelse i regi av DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring). Litt over hver fjerde har hverken strategi eller plan for IKT- og skyanskaffelser og omtrent like mange sier i undersøkelsen at de ikke vet om virksomheten har en slik strategi eller plan.
IKT- og skytjenester er en innkjøpskategori som krever spesifikk fagkompetanse samtidig som det er nødvendig med innkjøpsfaglig kompetanse for å sikre en vellykket anskaffelse. Undersøkelsen viser at det er et potensial for å styrke samarbeidet mellom fagmiljøet og innkjøpsenheten, skriver DFØ.
Fylkeskommunene på topp
79% av virksomhetene som har svart på undersøkelsen, oppgir å være involvert eller har ansvaret for innkjøpskategorien IKT- og skytjenester. 62% opplyser at de i stor eller svært stor grad samarbeider med fagavdelingen, mens 50% sier at innkjøpsenheten i stor eller svært stor grad blir involvert i tidlig fase av IKT- og skyanskaffelser.
Fylkeskommunene skiller seg positivt ut med større oppgitt grad av samarbeid. 92% oppgir at innkjøpsenheten i stor eller svært stor grad gjennomfører anskaffelser i samarbeid med fagmiljøet og behovseier. En større andel (74%) av virksomhetene med stort innkjøpsvolum oppgir i stor eller i svært stor grad å samarbeide med fagmiljøet.
Strategi/plan for IKT-/skyanskaffelser
DFØ peker på at tidlig involvering er viktig for å skape et godt grunnlag for en vellykket anskaffelse. Alle fylkeskommunene har svart at de i stor eller svært stor grad er involvert i tidlig fase av IKT – og skyanskaffelser. 40% av kommunene har opplyst om en slik grad av involvering.
45% av virksomheten oppgir å ha en strategi eller plan for anskaffelse av IKT- og skytjenester. 28% sier at de ikke har en slik strategi eller plan, mens 27% ikke vet om virksomheten har en strategi. I gjennomsnitt har 77% oppgitt av de i stor grad eller svært stor grad følger opp strategi eller plan. Virksomhetstypene har her svart relativt likt.
Det er 26% av virksomhetene som oppgir at de bruker eksterne rådgivere i stor eller svært stor grad. Små virksomheter har i større grad oppgitt stor bruk sammenlignet med de mellomstore og store virksomhetene. Fylkeskommune opplyser om lavere bruk av eksterne rådgivere sett i forhold til de andre virksomhetstypene.
Skytjeneste-kompetanse
Når det gjelder kompetanse viser undersøkelsen at 38% av virksomhetene i stor eller svært stor grad opplever at de har tilstrekkelig kompetanse til å anskaffe skytjenester. For de med størst innkjøpsvolum er andelen 49%, for de med minst 30%. Fordelt på virksomhetstyper er det jevnere: Her ligger andelen mellom 32% (kommuner) og 43% (offentlige foretak og selskaper).
Resultatene peker i klar retning av at de som opplever å ikke ha tilstrekkelig kompetanse til å kjøpe skytjenester i større grad benytter seg av eksterne rådgivere for skyanskaffelser. Blant de som opplever at virksomheten har lav kompetanse, har 45% oppgitt at de i stor eller svært stor grad benytter eksterne rådgivere for skyanskaffelser.
Bli den første til å kommentere på "Anskaffelsesundersøkelsen (XI): Fire av ti har nok kompetanse til kjøp av sky-tjenester"