Anskaffelsesprosessen i forbindelse med et Kragerø-prosjekt får det glatte lag i en advokatrapport bestilt av kommunen. Det er ikke framlagt noen avtale, kravspesifikasjon, tilbud eller annen dokumentasjon som naturlig hører hjemme i en offentlig anskaffelsesprosess, heter det. Verdien av anskaffelsen lå langt over nedre grense for kunngjøringsplikt, men intensjonskunngjøring ble brukt – for å skaffe konsulent til prosjektet. Kommunen påberopte seg unntak, men advokatfirmaet konkluderer med at det trolig foreligger en ulovlig direkteanskaffelse.
Det dreier seg om prosjektet Smart Kragerø, og Kragerø Blad Vestmar – vår kilde – har ved flere anledninger hatt oppslag om saken. Prosjektet hadde til hensikt å utvikle smartere innbyggertjenester, en varighet på tre år og en årlig kostnad på 920.000 kroner. Men allerede i september i fjor satte kommunestyrets flertall foten ned for å gå videre med prosjektet.
Faktura
Likevel ble det i oktober fra kommunens side gjennomført en utbetaling på rett over NOK 430 000 til konsulentfirmaet som stelte med prosjektet. Beløpet skulle dekke arbeid som var utført og forskudd for arbeid som skulle utføres ut året. Det er ikke, ifølge avisen, framlagt dokumentasjon på hvilke tjenester Kragerø kommune har mottatt. Den aktuelle fakturaen som lå til grunn for utbetalingen, inneholdt ingen timelister eller detaljert arbeidsbeskrivelse. Kommunedirektør og leder for konsulentselskapet har tidligere samarbeidet om «smarte løsninger» i en annen kommune.
Kragerø kommune har så innhentet en uavhengig juridisk vurdering fra Tenden Advokatfirma av anskaffelsesprosessen knyttet til kommunens «Smart Kragerø»-prosjekt. Den skal ligge til grunn for revisjonen som skal gjøre den formelle granskingen av saken.
Omfattet av kunngjøringsplikt
Advokatfirmaets rapport viser til at det verken er framlagt noen avtale, kravspesifikasjon, tilbud eller annen dokumentasjon som naturlig hører hjemme i en offentlig anskaffelsesprosess. I intensjonskunngjøringen fra august 2022 opplyses det at tjenestene hadde en total verdi på 2,76 millioner, som er langt over nasjonal terskelverdi på 1,3 millioner og derfor var omfattet av nasjonal kunngjøringsplikt, heter det i rapporten. Likevel påberopte kommunen seg unntak fra kunngjøring av en bred konkurranse, hvor begrunnelsen var at verdien var lavere enn terskelverdien.
Det oppgitte unntaket stemmer ikke med de faktiske forhold, etter den kontraktsverdien som også er angitt i kunngjøringen, skriver advokatfirmaet, som mener det var uaktsomt av kommunen å unnlate en ordinær konkurranse. Dersom det er foretatt en anskaffelse uten kunngjøring av konkurranse, der det foreligger kunngjøringsplikt og det ikke foreligger hjemmel for unntak, foreligger en ulovlig direkteanskaffelse.
Non-profit og informasjon
Konsulentfirmaet omtaler seg selv som en nonprofit-organisasjon, noe advokatfirmaet bestrider. Uansett finnes det ingen unntak for såkalte ideelle organisasjoner når det gjelder denne type tjenester. Det er bare innenfor helse- og sosialtjenester at det er særskilte regler for slike organisasjoner, heter det.
Både intensjonskunngjøringen og omtalen av hvilke prosedyrer som var fulgt/måtte følges for formannskap og kommunestyre var på flere punkter feil og misvisende, fremholder advokatfirmaet i sin rapport. Og betaling av fakturaen på drøyt 430 000 kroner burde etter all sannsynlighet ikke burde blitt godkjent, da firmaet mener Kragerø kommune ikke hadde noen betalingsforpliktelse. Den utgjør sannsynligvis også et brudd på anskaffelsesregelverket, heter det.
Kommunedirektørens kommentar
I en kommentar til avisen svarer kommunedirektøren at dette bare er en foreløpig vurdering hvor faktagrunnlaget er mangelfullt, og hvor han ikke har fått mulighet til å uttale seg. Han legger til grunn at revisjonen foretar grundigere undersøkelser og vurderinger før det konkluderes i saken.
Bli den første til å kommentere på "Anskaffelsesprosess i Kragerø får det glatte lag i en advokatrapport"