Fem nøkkelgrep kan bidra til å få ut større gevinster ved innføring av nyere teknologier i helsesektoren, ifølge en fersk Spekter-bestilt rapport. Det trengs tid og ressurser til anskaffelse og implementering, og det må være god nok tilgang på teknologisk kompetanse til bl.a. å dekke innkjøpsbehov. En anbefaling er gjentatte tester og tilpasning av teknologien i samarbeid med en eventuell leverandør, og arbeid for å styrke kvalitet og tilgjengelighet på data. Og: Digital transformasjon forutsetter at man endrer rutiner, ikke bare plasserer ny teknologi inn i eksisterende praksis.
Rapporten «Kunnskapsgrunnlag om teknologi og fremtidens kompetansebehov i helsesektoren» er produsert av Rambøll Management Consulting på oppdrag fra Arbeidsgiverforeningen Spekter. Ved å sjekke aktuell litteratur er det identifisert 145 eksempler på konkret bruk av ny teknologi i helsesektoren. Av flere årsaker er det utfordringer med å realisere de store gevinstene fra flere av disse initiativene.
Ikke bare helsesektoren
Tall fra IT i praksis tyder på at helsesektoren ikke er alene om å oppleve det som krevende å ta i bruk teknologi og realisere gevinster, fremgår det av rapporten. En betydelig andel offentlige virksomheter rapporterer om ulike barrierer mot å ta i bruk kunstig intelligens, bl.a. bekymringer knyttet til regulatoriske hindringer, manglende tilgang eller kvalitet på data og høye kostnader forbundet med innkjøp og opplæring.
Flere forhold kan være med å bidra til, fremholder Rambøll Management Consulting i rapporten, eller er en forutsetning for å realisere gevinstene fra ny teknologi. I anskaffelsesfasen vil det være sentralt å avdekke det faktiske behovet og hvordan teknologien kan imøtekomme dette på en hensiktsmessig måte. Dette arbeidet kan løses godt gjennom et tettere samarbeid med teknologileverandør, der teknologier blir hyppig testet for å få tilbakemeldinger på nødvendige endringer tidlig i prosessen. I tillegg kan det avdekkes behov for mer strukturelle endringer, eksempelvis i finansieringsordninger og regelverk som er tilpasset gammel tjenesteflyt. Det vil da være sentralt å avdekke mulighetene for å endre dette slik at barrierene ikke blir uoverkommelige.
Særlig viktig ifm KI
Gjennom EU forordningen om medisinsk utstyr, Medical Device Regulation 2017/745 (MDR), ble det etablert et nytt klassifiseringssystem for medisinsk utstyr. Selv om MDR-merking kan være en nyttig indikator, fremheves det i rapporten, bør virksomheten likevel ha kompetanse til å vurdere kvaliteten på produktet som kjøpes inn. Dette er særlig viktig i forbindelse med innkjøp av produkter som benytter KI, ettersom kvaliteten på datasettet KI-modellen trenes på, er viktig for å unngå skjevheter og diskriminering. Ved bruk av utenlandske algoritmer er det for eksempel viktig at modellen er validert på norske data. Helsedirektoratet arbeider med å etablere retningslinjer for dette.
Det vil være viktig for helseforetakene når de går til innkjøp av nye elektroniske systemer, at de stiller krav til uthenting av data fra dem. Det pågår også en prosess for å få på plass en felles nasjonal infrastruktur for datadeling, ifølge rapporten.
Endringer i arbeidsflyt
For mange teknologier ligger gevinsten i ny teknologi kombinert med endringer i arbeidsflyt. Digital transformasjon forutsetter at man endrer rutiner, ikke bare plasserer ny teknologi inn i eksisterende praksis. I tillegg kan teknologi ha en rolle i å åpne for realisering av gevinstpotensialet som ligger i den medisinske utviklingen. Rambøll Management Consulting mener at det kan være gunstig at det legges opp til et utvidet samarbeid mellom akademisk forskning og praksis, samt mellom ulike fagdisipliner og potensielt også organisasjoner og virksomheter. Formålet er å gjøre bruk av både vitenskapelig praksis, leg-kunnskap og kunnskap fra praksisfeltet. Gode resultater forutsetter blant annet en nysgjerrig, kreativ og fleksibel tilnærming til nye ideer og perspektiver, samt en villighet til å utfordre status quo.
Bli den første til å kommentere på "Fem nøkkelgrep for økt suksess med IT-innkjøp i helsesektoren"