Innovativ suksess – kan spare flere titalls mill kroner og tusenvis tonn i klimagassutslipp

Anbud365: Innovativ suksess – kan spare flere titalls mill kroner og tusenvis tonn klimagassutslippTre med innovasjonssuksess - fra venstre: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, Statens vegvesen, adm.dir. Harald Nikolaisen, Statsbygg og konsernsjef Thor Gjermund Eriksen, BaneNor.

Skriv ut artikkelen

Flere titalls millioner i kostnader og flere tusen tonn CO2-ekvivalenter i klimagassutslipp spart hvert år dersom resultatet av KlimaGrunn-prosjektet blir bransjestandard, fremgår det av en fersk rapport fra Oslo Economics. Det dreier seg om en innovativ anskaffelse som har gitt ny arbeidsmetodikk for grunnstabilisering ved anleggsprosjekter. Uten støtte fra Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) og Innovasjon Norge ambisjonene til Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg i KlimaGrunn-prosjektet aldri lyktes, mener Oslo Economics. I hvert fall ikke på nåværende tidspunkt.

Oslo Economics har på oppdrag fra Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) laget en effektanalyse av KlimaGrunn-prosjektet, som ble etablert for å utvikle klimavennlige sikrings- og grunnforsterkningsmetoder for kvikkleirer som samtidig ivaretar naturmangfoldet. Gjennom en innovativ anskaffelse utviklet oppdragsgiverne – Statens vegvesen, Bane NOR og Statsbygg – en metode som vil kunne bidra til å redusere kostnader og klimagassutslipp i kommende bygg- og anleggsprosjekter som krever grunnstabilisering.

Konkrete gevinster

I sin analyse av konkrete gevinster der KlimaGrunn er benyttet, er det beregnet gevinster i form av sparte kostnader knyttet til grunnstabilisering i størrelsesorden 5 til 7 mill. Det er også beregnet en besparelse i klimagassutslipp på om lag 600 tonn CO2-ekvivalenter. Dersom KlimaGrunn på sikt blir bransjestandard og tas i bruk i stadig flere bygg- og anleggsprosjekter anslår Oslo Economics potensialet til å være 20-40 mill årlig. Med dagens teknologi på sementfabrikkene kan det også innebære sparte klimagassutslipp tilsvarende 2 000-3 500 tonn CO2-ekvivalenter hvert år.

I analysen av direkte virkninger av anskaffelsen inngår konkrete gevinster dokumentert i prosjekter der det er utløst kjøpsopsjon og KlimaGrunn er benyttet: Statens vegvesens prosjekt E6 Megården–Sommerset i Nordland fylke og Bane NORs prosjekt Sandbukta–Moss–Såstad (SMS) i Østfold.

Innovasjonspartnerskap, tre tilbydere

Innovasjonspartnerskap ble brukt som anskaffelsesprosedyre i KlimaGrunn-prosjektet en prosedyre som legger til rette for produkt- og tjenesteutvikling i en samarbeidsprosess mellom oppdragsgiver og leverandør/utvikler.

I konkurransen var det tre tilbydere, der tildelingskriteriene var kvalitet på løsningen (60 %), gjennomføringsevne for utviklingsprosjektet (30%) og kvalitet (10%). Vinner av tilbudskonkurransen var et konsortium bestående av Multiconsult, Cautus Geo, Heidelberg Materials (tidligere Norcem) og Argeo.

Anskaffelsens verdi var 9,5 mill, i tillegg til kjøpsopsjoner. Innovasjon Norge stod for finansieringen av innovasjonspartnerskapet med en tildeling på 10 mill, der en halv million gikk til oppdragsgiverne og resten til leverandørene.

Tverrfaglig arbeidsmetodikk

Resultatet er at det ble utviklet en løsning med en tverrfaglig arbeidsmetodikk basert på materialteknologisk forståelse, sensorteknologi, seismikk og et brukergrensesnitt for presentasjon av data. Med bruk av KlimaGrunns arbeidsmetodikk kan bygg- og anleggsprosjekter redusere klimagassutslipp og kostnader både i prosjekteringsfasen og i byggefasen.

Bli den første til å kommentere på "Innovativ suksess – kan spare flere titalls mill kroner og tusenvis tonn i klimagassutslipp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.