I en rykende fersk NHO-handlingsplan for små og mellomstore bedrifter lanseres sju tiltak som kan lette SMB-enes inntog på det offentlige markedet. Dele opp kontrakter, bredere markedsføring av oppdragene og åpne krav i kravspesifikasjonene er noen av tiltakene.
SMB utgjør 99% av alle bedriftene i Norge og gir vekst, sysselsetting, økt innovasjon og gründerskap i hele landet, konstaterer NHO i sin nylanserte handlingsplan for små og mellomstore bedrifter (SMB): Seks grep som gir SMB en bedre hverdag.
Rigge sine innkjøp
Det er viktig at det offentlige markedet er tilgjengelig også for (lokale) små og mellomstore bedrifter. Offentlig sektor, og særlig kommunene, må gjennomføre og rigge sine innkjøp på en slik måte at disse bedriftene ikke ekskluderes fra konkurransen, heter det.
Den viktigste måten å unngå å bidra til arbeidslivskriminalitet, slår NHO fast i handlingsplanen sin, er at innkjøpere stiller krav til sine leverandører og underleverandører. NHO kan hjelpe medlemsbedriftene med å gjøre rette vurderinger, og har utviklet både et e-læringsverktøy og en sjekkliste mot arbeidslivskriminalitet for NHOs medlemmer, heter det.
Sju tiltak
I planen lanseres så sju tiltak som, hvis de legges til grunn, bidrar til flere tilbydere fra gruppen av små og mellomstore bedrifter, mener NHO:
– Offentlige kontrakter må deles opp i flere delkontrakter
– Det bør være begrensning av antall delkontrakter som kan tildeles en leverandør
– Man bør settes kriterier av økonomisk og ikke-økonomisk art som medfører at lokale og regionale leverandører har mulighet til å delta
– Man må stille åpne krav i kravspesifikasjon
– Man må ikke stille så strenge kvalifikasjonskrav til leverandørene at SMB faller ut
– Konkurranser må markedsføres i flere kanaler slik at kontraktene blir bedre kjent og mer attraktive å delta
– Det må stilles krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter
Bli den første til å kommentere på "Sju NHO-tiltak for lettere SMB-tilgang i offentlige anskaffelser"