Mange norske offentlige virksomheter kunne tenke seg en proff, kompetanserik hjelper når det gjelder å inngå avtaler om kjøp av strøm. Og forvalte avtalen slik at man får utnyttet den på best mulig måte. Det viser resultatet av en undersøkelse VENI Energy nylig har gjennomført. I en samtale med Anbud365 understreker Espen Fjeld, Business Development Manager i selskapet, at strømmarkedet er komplisert og nettopp kompetanse på innkjøpersiden er alfa og omega.
VENI Energy leverer i dag energitjenester til mer enn 48000 bedriftskunder i Norden, og håndterer innkjøp av ca. 10 TWh i året. Selskapet samler en stor portefølje av sluttbrukere og med dette som utgangspunkt sjekker vilkår hos strømleverandørene. Med bakgrunn i selskapets kompetanse på strømmarkedet legger man til rette for best mulig kjøp, og tar på seg forvalteransvaret for avtalen som kommer ut av dette.
Undersøkelse
Nylig fikk selskapet gjennomført en undersøkelse blant offentlige kjøpere av strøm – kommuner, fylkeskommuner og statlige etater. Spørsmålene gjaldt hvem som leverer strøm, når går gjeldende kontrakt ut og hva som er årlig volum i GWh. Bakgrunnen for undersøkelsen gir Fjeld:
– Vi er for det meste på det private markedet, men i Finland er vi en av de store også på det offentlige markedet. I det offentlige er spillereglene andre, her må vi tilrettelegge for konkurranse, men så kan vi også her ta forvaltningsansvaret for inngått avtale. Undersøkelsen, som fikk god oppslutning, avdekket at det er interesse for denne tjenesten også i Norge.
Markedskunnskap er nøkkelen
Alle har et ønske om flest mulig tilbydere i sine konkurranser, og kunnskap om markedet kan være en nøkkel, sier Fjeld. De tenker i første omgang en case-for-case-tilnærming med utgangspunkt i undersøkelsen, dvs. f.eks. bistå en gruppe av kommuner som er i markedet etter strømleverandør.
Fjeld legger stor vekt på kompetanse når man skal handle i det tildels kompliserte strømmarkedet. Det aller viktigste er å sørge for en kartlegging av markedet og å utvikle en strategi forut for selve kjøpshandlingen. Man må være klar på hva som er aller viktigst å oppnå. I flere tilfeller blir det gjerne til at det faktisk er leverandøren som legger strategien for kjøperen, i mangel av kompetanse på innkjøpersiden.
Prisfleksibilitet og energieffektivisering
– Selve konkurransen greier nok de offentlige innkjøper best på egen hånd, der er vår rolle rådgiverens, poengterer Fjeld. Når avtale er sluttet, får vi så fullmakt til å forvalte avtalen – bruke markedet til å få mest mulig og best mulig ut av det. Det kan f.eks. dreie seg om priselementet, der de fleste gjerne velger å legge fleksibilitet til grunn.
Når det gjelder nettleie, er det jo rådende et monopol, men også her er mulighetene til stede for å håndtere fakturering og leveranse på en god måte for kjøperne. Men, det krever kompetanse. Her er Fjeld tydelig.
– Det er mange som er opptatt av energieffektivisering og kopler dette inn når de skal kjøpe strøm. Imidlertid har det vist seg at det er gunstigere å skille de to, lage en konkurranse for hvert av formålene, er Fjelds erfaring.
Bli den første til å kommentere på "Undersøkelse: Savner proff, kompetanserik hjelper ved kjøp av strøm"