(Roger Bang Eie) – Det er for mange leverandører som sladder mesteparten av sin besvarelse og vi ser at det er få innkjøpere som gjør en konkret vurdering opp mot regelverket. Det forteller Pia Øiulfstad, anbudsansvarlig i Canon Norge til Anbud365 – når vi ber om kommentarer til innsynsbegjæring av en miljøbesvarelse. – Vi forstår at det kan være vanskelig for en innkjøper å vurdere, men vi etterlyser en mer kritisk holdning når tilnærmet hele besvarelsen er sladdet.
Nå som vekting av klima og miljø har fått en egen paragraf i anskaffelsesforskriften, kan det etter hvert, forventes innsynsbegjæringer mot miljøbesvarelsen, hvor oppdragsgiver må avgjøre om besvarelsen av dette er unntatt innsyn eller ikke. Anbud365 har vært i kontakt med relevante aktører for å høre deres mening om tema. Dagens kandidat: Pia Øiulfstad, anbudsansvarlig Canon Norge.
Pia Øiulfstad: Jobber som anbudsansvarlig i Canon Norge. «Vår tilnærming til innsynsbegjæringer om miljøbesvarelser vil alltid være balansert mellom lovfestede krav til åpenhet og nødvendigheten av å beskytte konkurransesensitiv informasjon. Vi vil bruke tilgjengelige rettsmidler og samarbeide med oppdragsgiver for å sikre at sensitiv informasjon forblir taushetsbelagt, mens vi samtidig viser vår forpliktelse til miljøansvar gjennom offentlig deling av relevant informasjon.»
Anbud365: Hvordan ville du har forholdt deg til begjæring om innsyn av en miljøbesvarelse?
Øiulfstad: Vi mottar innsynsbegjæring i forbindelse med de fleste anbud vi leverer, hvor flere også inneholder en grundig besvarelse rundt tildelingskriteriene som omhandler miljø og bærekraft. Ved anbudsinngivelse må vi som oftest også levere en sladdet versjon, der vi alltid foretar en nøye vurdering av hvilke deler av besvarelsen som inneholder forretningskritisk eller konkurransesensitiv informasjon.
Dessverre ser vi at det er en tendens til at mange leverandører sladder mesteparten av sine besvarelser – og vi opplever at det er få innkjøpere som gjør en konkret vurdering av leverandørens sladding opp mot regelverket, når de mottar en begjæring om innsyn. Etter at nye regler om vekting av miljø og bærekraft trådte i kraft, anser vi det som viktig å kunne gjøre en god vurdering av andre leverandørers besvarelse opp mot tildelingskriteriene. Vi forstår at det i mange tilfeller kan være vanskelig for en innkjøper å vurdere hva som er å anse som forretningskritisk eller konkurransesensitiv informasjon, når det kommer til en miljøbesvarelse, men vi etterlyser i større grad at innkjøpere er mer kritiske til at tilnærmet hele besvarelsen er sladdet.
Anbud365: Hva tenker du er konkurransesensitivt?
Øiulfstad: Canon publiserer årlig en bærekrafts rapport, der vi nå i tillegg jobber med en lokal rapport for Canon Norge. Disse rapportene er og vil være offentlig tilgjengelige. Informasjon hentet fra disse rapporter og andre tilgjengelige dokumenter anser vi ikke som konkurransesensitivt. Canon er årlig på listen over selskapene som søker flest patenter og vi fokuserer blant annet på teknologisk utvikling for å redusere vår miljøpåvirkning. Teknologi og proprietære løsninger som ikke er allment kjent i markedet, anser vi som forretningskritisk og/eller konkurransesensitiv informasjon. Andre elementer av besvarelsen som for eksempel omhandler kostnadsstruktur, strategier og detaljerte fremgangsmåter for å redusere miljøpåvirkning vil vi også sladde.
Anbud365: Hva bør deles offentlig og hvorfor?
Øiulfstad: Vi mener at generell informasjon om våre miljømål, overordnede strategier og sertifiseringer bør kunne deles offentlig. Dette kan for eksempel inkludere:
- Bærekrafts forpliktelser: Vår overordnede tilnærming til bærekraft og klimamål bør deles for å bidra til bransjens totale utvikling og synliggjøre vårt engasjement.
- Kvalifikasjoner og sertifiseringer:Informasjon om våre miljøsertifiseringer (f.eks. ISO 14001) og hvordan vi følger offentlige krav.
Ved å dele denne typen informasjon kan vi demonstrere vår evne til å møte miljøkrav i anbudsprosessen, samtidig som vi fremmer gjennomsiktighet og tillit i markedet.
Anbud365: Hvilke lover og forskrifter vil være riktig å henvise til?
Øiulfstad: Når vi vurderer innsynsbegjæringer, vil vi henvise til følgende regelverk:
- Offentleglova (Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd): Denne loven regulerer retten til innsyn i offentlige dokumenter, inkludert anbudsdokumenter. Her vil vi spesielt henvise til unntakene i § 13, som omhandler taushetsplikt for opplysninger som er underlagt forretningshemmeligheter.
- Anskaffelsesforskriften: Denne forskriften regulerer hvordan miljøhensyn skal vektes i offentlige anskaffelser og legger rammer for hvordan miljøbesvarelser vurderes i anbud.
- Forvaltningsloven § 13: Denne loven beskytter forretningshemmeligheter og annen sensitiv informasjon fra å bli delt offentlig.
Disse lovene og forskriftene gir et rammeverk for hvordan vi kan balansere åpenhet med behovet for å beskytte vår konkurranseposisjon i markedet.
Bli den første til å kommentere på "Innsyn i miljøbesvarelser(III): Etterlyser mer kritisk holdning fra innkjøper"