Møre og Romsdal fylkeskommune gjennomførte tidligere i år en anskaffelse av en rapport om kultur- og kreative næringer. Den innovative anskaffelsen har, ifølge deres egen evaluering, ikke bare resultert i en verdifull rapport, men også gitt fylkeskommunen verdifull organisatorisk læring og utvikling til bruk i fremtidige prosesser.
Fylkeskommunen valgte å bruke LUP-verktøyene (LUP=Leverandørutviklingsprogrammet). De er utviklet for å støtte innovative anskaffelser, fremgår det av et oppslag på innovativeanskaffelser.no. Fagavdelingene for kultur og kompetanse og næring hadde ikke brukt denne metoden før, og har derfor vært opptatt av å evaluere selve prosessen og verktøyene de brukte.
Forankring og markedsdialog
Ved å gjøre anskaffelser på tradisjonell måte tidligere har ikke resultatet alltid blitt så godt. Denne gangen har de derimot fått et kunnskapsgrunnlag som brukes mye og som de stadig vender tilbake til.
Et av de viktigste verktøyene var lederforankringsverktøyet, som sikret at prosjektet hadde solid støtte fra ledelsen i begge avdelingene som samarbeidet om anskaffelsen. Å bruke markedsdialog, hvor fylkeskommunen gikk i dybden med aktører før utlysningen, bidro til å spisse behovene og en mer treffsikker anskaffelse. Fylkeskommunen tok leverandørenes kompetanse på alvor. Det var en anerkjennelse og lyttende tilnærming, som resulterte i en mer treffsikker anskaffelse, heter det.
Tilleggsbidrag
Innovasjonen i dette prosjektet kom ikke bare fra selve anskaffelsen, men også gjennom tilleggsbidrag fra leverandøren. For eksempel utviklet Telemarksforskning en ny modul i kulturindeksen som kunne vise verdiskaping for enkeltpersonforetak innen kulturell og kreativ næring, noe som tidligere ikke har vært tilgjengelig.
– Dette viser hvordan en god dialog og tett samarbeid med leverandørene kan føre til utvikling av nye verktøy som gagner både fylkeskommunen og næringen generelt, konkluderer fylkeskommunen i sin evaluering.
Læringspunkter og utfordringer
Prosessen med denne anskaffelsen har vært lærerik for fylkeskommunen, slås det fast. En viktig læring var behovet for et veikart som tydelig definerer hvem som skal involveres når, og hvilke problemstillinger som skal prioriteres. Tidsbruken ble fremhevet som en utfordring, men dette ble sett på som en del av læringskurven ved å bruke nye, innovative metoder.
Leverandørene fikk også stor nytte av denne prosessen. Gjennom markedsdialogen ble de i stand til å forstå fylkeskommunens behov bedre, noe som førte til at de kunne levere mer målrettede og relevante tilbud. – Leverandørene forstod behovene våre og foreslo løsninger som var relevante, noe som sparte både dem og oss for tid og ressurser, oppsummerer representanter for fylkeskommunen på innovativeanskaffelser.no.
Bli den første til å kommentere på "Innovativ anskaffelse traff blink – med nogo attåt"