Mer revisjonsinteresse for regeletterlevelse enn hvordan juks og bedrag forebygges

Anbud365: Mer revisjonsinteresse for regeletterlevelse enn hvordan juks og bedrag forebyggesLena Langlet, seksjonssjef demokrati och styrning i SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) står ansvarlig for rapporten «Revisionens roll i arbetet att motverka välfärdsbrott» (foto: SKR).

Skriv ut artikkelen

De kommunale og regionale revisjonene i Sverige er mer glad i å sjekke om forpliktelsene i anskaffelsesregelverket etterleves enn å ta for seg mulighetene til å forebygge og avdekke forsøk på å jukse og bedra kommunen. Det er få vurderinger av oppdragsgivers måte å arbeide for å forebygge eller avdekke velferdskriminalitet knyttet til innkjøpte varer og tjenester, fremgår det av en fersk rapport fra Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Rapporten «Revisionens roll i arbetet att motverka välfärdsbrott» er en utgivelse fra SKR, som er søsterorganisasjon til KS.

Revisjonenes kartlegging

Kartleggingen som rapporten representerer, omfatter granskninger som revisjonene i kommuner og regioner har gjennomført på området velferdskriminalitet og korrupsjon i årene 2021 – 2023. I de regionale rapportene gjaldt det bl.a. innkjøp/avtaler/betalinger, f.eks. kontroll av leverandører i forbindelse med innkjøp, kontraktsoppfølging, løpende kontroll av leverandørregistre og leverandørfakturaer. I de kommunale bl.a. innkjøp og kontrakter, f.eks. kontroll av tilbydere og kontraktsoppfølging.

I de 72 kommunale rapportene var det til sammen 222 anbefalinger. 27% av dem gjaldt innsats for å oppdage noe uregelmessig – f.eks. bruk av utvidet egenkontroll og kontraktsoppfølging, oppsett av varslerfunksjoner og utvikling av rapporteringsrutiner ved mistanke om eller oppdaget juks/svindel. Denne anbefalingen finnes også i de 21 regionale rapportene (totalt 64 anbefalinger). Ellers er anbefaling om avtaleoppfølging vanlig i de regionale (i 24% av rapportene).

Forebygge og avdekke

Det er fortsatt mange revisjoner som setter søkelys på kommunens evne til å oppfylle forpliktelsene i anskaffelseslovgivningen, heter det i rapporten, men få som gjelder kommunens mulighet til å forebygge og avdekke forsøk fra bedrifter og innbyggere på å jukse og bedra kommunen.

Det er få vurderinger av oppdragsgivers måte å arbeide for å forebygge eller avdekke velferdskriminalitet knyttet til innkjøpte varer og tjenester, fremgår det av rapporten. I flere tilfeller når kommuner eller regioner har gått sammen om felles anskaffelser, er det ikke rutiner for en kollektiv oppfølging av avtalene, f.eks. familiehjem, legevakt og spesialistomsorg.

Avtaleoppfølgingen

Oppfølging av avtaler krever også at en rekke ferdigheter, som controllere, advokater og IT/registeranalytikere, utfyller sosialarbeideren eller legen som i hovedsak følger opp om klienten/pasienten har fått den pleien og behandlingen som ble anskaffet.

Gjennomgang av oppfølgingsrutinene bør gjøres av team med kompetanse på flere områder. I tilfeller hvor det ikke er en felles organisasjon for oppfølging av avtalene, kan de aktuelle revisjonsgruppene samarbeide.

 Identifikasjon og bakgrunnssjekk

En sikker identifikasjon kan forebygge velferdskriminalitet og en godt gjennomført bakgrunnssjekk er en del av å forebygge fremtidig velferdskriminalitet, fremholdes det i rapporten. Dette gjelder også kontroll og gjennomgang av attester og dokumenter. Det kan gjelde for: Selskaper som leverer anbud, som har eiere eller andre representanter som driver/kan knyttes til kriminell virksomhet eller som inngår i et enkelt konsern med et selskap som driver kriminell virksomhet.

Bli den første til å kommentere på "Mer revisjonsinteresse for regeletterlevelse enn hvordan juks og bedrag forebygges"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.