Tross alvoret i situasjonen ligger mange land – og verden generelt – milevidt bak å nå klimamålene. Norge ikke unntatt, ifølge Riksrevisjonen. Med fem-seks år frem til de djerve internasjonale mål for utslippsreduksjoner, forbereder et av verdens «tyngste» samarbeidsforum seg på å ta grep. OECD anbefaler strategi, driver med å samordne virkemidler og satser på å anbefale «beste praksis» med en gjennomgang land-for-land. I nær et år har divisjonsdirektør Dag Strømsnes i Divisjon for offentlige anskaffelser i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) fått bidra tett i OECDs forberedelser og innsats knyttet til det grønne skiftet – og anskaffelser spesielt. Dette forteller han nå om til Anbud365.
Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) er en internasjonal organisasjon av industriland. Det er 38 medlemsland i OECD, blant disse Norge – som er blant stifterne av samarbeidsforumet. En rekke globalt viktige spørsmål opptar OECD og medlemslandene, som i samarbeid bidrar med anbefalinger om beste praksis og etablering av standarder basert på felles erfaringer og verdier. På den måten bidrar OECD med å «dytte på» og forankre reformer i medlemslandene. Og i mange andre også, for øvrig.
Sentral rolle, ambisiøse mål
Divisjonsdirektør Strømsnes fikk en sentral rolle de månedene han hospiterte, i den forstand at han fikk konsentrere seg om OECDs store prosjekt – det grønne skiftet og anskaffelser som verktøy i å nå målene for omstillingen som haster.
Gjennom Agenda 2030, vedtatt av FNs generalforsamling i 2015, har verden fått en felles arbeidsplan frem mot 2023. Den gjelder også som en forpliktelse for Norge, og vi finner konkretiserte mål i Paris-avtalen 50-55% reduksjon av klimagassutslipp innen 2030, 80-85% reduksjon innen 2050. EUs «Green Deal» angir tydelig samme retning og mål: Innen 2050 skal Europa være mer bærekraftig, og innen 2030 skal utslippen av klimagasser ned med 55% sammenliknet med 1990-nivå.
Samordne virkemidler
– Selv om det bare er få år igjen, er vi, Norge inkludert, langt bak disse målene, konstaterer Strømsnes. OECD tar sikte på å komme med noen anbefalinger for å bidra til at landene får opp farten. Nøkkelbudskapet er at politisk lederskap trengs, i tillegg til god styring – som bl.a. kan bety at det er nødvendig at offentlige myndigheter tar grep for å sikre måloppnåelse.
I sin OECD-tid ble Strømsnes engasjert i arbeidet med å skaffe en oversikt over og samordne virkemidler som kan bidra til effektive tiltak mot å nå klimamålene. I dag vet vi for lite, understreker han, og er klar på at bruk av anskaffelser er svært sentralt i og med at det fremdeles er umodne markeder på mange områder. Om det hadde vært snakk om modne markeder, kunne det offentlige gjennom sin lovgivning bestemme at det er miljø- og klimavennlige varer og tjenester som skal kjøpes. Så langt er man ikke i dag.
Variert forankring og Riksrevisjonen
Hvilken tyngde de enkelte land legger på tiltak som fremmer det grønne skiftet varierer. I noen land er dette en innsats som er forankret helt til topps, forteller Strømsnes, mens i andre er det delegert til bestemte departementet – her hjemme til Klima- og miljødepartementet. Og han retter oppmerksomheten mot en fersk rapport fra Riksrevisjonen som forteller om status her hjemme:
– I rapporten som dreier seg om myndighetenes styring og samordning for å nå Stortingets vedtatte klimamål er Riksrevisjonen ganske klar: «Regjeringens samordning for å nå Norges klimamål er for svak. Det er kritikkverdig.» Og det heter videre: Klimaproblemene har vært kjent i en årrekke, og Norge står foran en omfattende samfunnsomstilling. Det er kritikkverdig at de ansvarlige departementene ikke har etablert en styring og samordning som er tilpasset en av vår tids største sektorovergripende samfunnsutfordringer.
Strategi i åtte punkter
Situasjonen er ikke spesielt bedre i mange andre land, fremholder han, og det er ikke minst alvoret i dette som får OECD til å sette i gang sitt store prosjekt som skal munne ut i en «beste praksis». Det planlegges også et tilbud om at OECD kan gjøre en strukturert gjennomgang av governing green strategien til de OECD-landene som ønsker det.
OECD anbefaler en strategi i åtte punkter når det gjelder grønn omstilling. Det starter med internasjonale forpliktelser som initiativ til handling, der sentralmyndigheten er sentrale for gjennomføring, og så organisering, prioritering, mål etc. På virkemiddelsiden finnes naturligvis bruk av lover og regler, budsjetter, skatter og, ikke minst, offentlige anskaffelser for å drive tiltakene gjennom slik at forpliktelsene etterleves. – Det er et stykke igjen til at alle land legger an arbeidet sitt på denne strukturerte måten, men det haster og derfor ser OECD nødvendigheten av å engasjere seg med all sin styrke, poengterer Strømsnes. Det gjelder vår felles fremtid.
Bli den første til å kommentere på "Et av verdens «tyngste» samarbeidsforum forbereder klima-påtrykk; DFØ-sjef har bidratt"