Innovasjonspartnerskap gav løsning som kan revolusjonere hjemmetjenesten

Anbud365: Innovasjonspartnerskap gav løsning som kan revolusjonere hjemmetjenestenGjennom et innovasjonspartnerskap er det nå etablert en plattform som knytter all velferdsteknologi sammen på ett sted. Fra venstre: Ann-Helen Moum (digitaliseringssjef i Kristiansand kommune), Sturle Hamre (leder for Offentlige Fellesinnkjøp på Agder), og Marit Svindland (prosjektleder for Innovasjonspartnerskap Velfertsteknologi Agder) (foto: Kristiansand kommune).

Skriv ut artikkelen

Et innovasjonspartnerskap mellom Kristiansand kommune og bedriften Tellu har resultert i en innovativ løsning som kan revolusjonere hjemmetjenestene i Agder, heter det på innovativeanskaffelser.no. Sammen har kommunen og bedriften utviklet et system som sørger for at all teknologi “prater” sammen, noe som vil gjøre arbeidshverdagen betydelig enklere for de ansatte i hjemmetjenesten. Etter 4 års arbeid ble det i sommer inngått avtale om kjøp av løsningen for å ta den i bruk.

På vegne av alle Agderkommunene og Sørlandet sykehus inngikk Regional koordineringsgruppe e-helse Agder (RKG e-helse) et innovasjonspartnerskap med Tellu i 2021, med mål om å utvikle en teknologiplattform som kunne samle alle de ulike systemene i ett økosystem. Innovasjon Norge støttet prosjektet med 13,5 mil. LUP – Leverandørutviklingsprogrammet har bistått prosjektet med kunnskap om innovative anskaffelser, veiledning i prosesser og prosedyrer og fungert som rådgiver gjennom hele prosjektet.

250 fag-representanter

Prosjektet har møtt på flere teknologiske barrierer og har krevd betydelig koordinering mellom mange samarbeidspartnere. Gjennom tett samarbeid, god prosjektledelse og tillit til hverandre har de likevel klart å overkomme utfordringene, ifølge innovativeanskaffelser.no. 250 representanter for ulike fagmiljøer tilknyttet helsetjenester har vært inne i forskjellige innspillsrunder og digitale workshops gjennom utviklingsløpet.

Løsningen de nå har utviklet har fått navnet TelluCare, og er en plattform som knytter all velferdsteknologi sammen på ett sted. Dermed kan man logge inn på ett sted, få alle alarmer og relevant informasjon på samme sted og samhandle bedre. I tillegg er TelluCare integrert med velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) og elektronisk pasientjournal (EPJ) for felles journalføring.

Fem brukergrupper

TelluCare omfatter fem brukergrupper: Hjemmetjenesten, pleiere på sykehjem, responssenteret, administratorer og helsepersonell med digital hjemmeoppfølging. Hver gruppe har et brukergrensesnitt tilpasset deres arbeidsoppgaver, slik at oppgavehåndteringen blir enklere og mer oversiktlig.

Responssenteret har fått ett system som tar imot alle varsler på samme sted. Det betyr at trygghetsalarmer og varsler fra GPS, medisindispensere, ulike sensorer og kameratilsyn vises på TelluCare-plattformen, og kan håndteres der.  Hjemmetjenesten har applikasjonen TelluCare Go som viser alarmer og varsler. Den legger til rette for en effektiv vurdering av innkommende alarmer, da all relevant informasjon kommer opp på samme skjerm

Pasienter og sykehjemsansatte

For ansatte på sykehjem inkluderer TelluCare kameratilsyn, noe som gjør det mulig å holde øye med pasienten uten at pleieren er fysisk til stede i rommet. Som et resultat av dette har Lindesnes kommune gjort om på natt-turnusen og redusert bemanningen på nattevakter. For at pasienter skal få bedre sårbehandling, har Tellu introdusert en app for digital hjemmeoppfølging som gjør at i stedet for at pasienten må dra på sykehuset for å stelle såret, kan hjemmetjenesten gjøre det hjemme hos pasienten.

Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap gav løsning som kan revolusjonere hjemmetjenesten"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.