I fjor ble ca. 20 % av klagesakene i Klagenævnet for Udbud i Danmark avsluttet i løpet av den første måneden etter at klagen ble mottatt. Det var ned fra 24% året før. Men før klagenemnda fikk gjort realitetsavgjørelse i saker, tok det lengre tid: I 25 % av sakene kom avgjørelsen innen tre til fire måneder. Det var opp fra 20% fra 2022. Grunnen til at det tar lengre tid til at en realitetsavgjørelse er fattet, er at Klagenævnet i et betydelig antall saker må fatte to vedtak. Det er ressurskrevende, fremgår det av deres årsberetning.
I beretningen til den danske klagenemnda for 2023 kan man lese at den i fjor mottok 72 klager. I ca. 35% av de 40 klagene som ble behandlet i fjoråret, fikk klagerne medhold (14 klager). Det er omtrent på samme nivå som i 2022. I tillegg fant klagenemnda i ca. 15 % av sine avgjørelser at vilkåret for oppsettende virkning (om klagen er berettiget) var oppfylt. Det førte til at partene fant en løsning som innebar at klagen ble trukket tilbake.
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid
I de fleste saker er Klagenævnets kjennelser den endelige avgjørelsen i saken. Av de 40 kjennelsene ble bare fire brakt inn for domstolene i fjor. Antall verserende saker ved utgangen av 2023 er beregnet til 42, noe som omtrent tilsvarer årene 2017 – 2022. I 2023 avsa klagenemnda to kjennelser om erstatning. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for de sakene som gjaldt erstatningsspørsmål, var ca. 18 måneder.
Klagenemndas gjennomsnittlige saksbehandlingstid i 2023 var 7 måneder og dermed på samme nivå som i 2022.
I 2023 ble ca. 20 % av sakene avsluttet i løpet av den første måneden etter mottatt klage mot ca. 24 % i 2022. 41 % av sakene ble avsluttet i løpet av de to første månedene etter at klagen var – mot hhv ca. 37 % i 2021 og ca. 49 % i 2022. Det fremgår også at 53 % av alle innkomne saker i 2023 ble avsluttet innen tre måneder mot ca. 46 % i 2021 og 59 % i 2022. Ca. 72 % av sakene i 2023 ble avsluttet innen fem til seks måneder etter mottak av klagen -mot ca. 75 % i 2021 og ca. 73 % i 2022, og om lag 84 % av sakene ble avsluttet innen ni til ti måneder, mot ca. 93 % i 2021 og ca. 84 % i 2022.
Realitetsavgjørelser
Arbeidet med en sak består ofte ikke bare i å utarbeide en realitetsavgjørelse, men at det mange av sakene går med betydelige ressurser til å treffe vedtak om oppsettende virkning og innsyn i henhold til forvaltningsloven mm.
Når det gjelder realitetsavgjørelsene, viser årsberetningen at 25 % kom innen tre til fire måneder, mot ca. 20 % i 2021 og ca. 26 % i 2022. I 2023 ble det også avsagt realitetsavgjørelser i 45 % av sakene innen fem til seks måneder mot ca. 55 % i 2021 og ca. 38 % i 2022. Etter syv til åtte måneder var det truffet realitetsavgjørelse i 55 % av sakene mot ca. 67 % i 2021 og ca. 43 % i 2022. De resterende 45 % (2021: 33 % og 2022: 57 %) av sakene tilhører erfaringsmessig kategorien særlig store og juridisk/ teknisk svært kompliserte saker, som nødvendigvis har lengre saksbehandlingstid, heter det.
Fatte to vedtak
Det danske systemet med stillstandsregler og regler for oppsettende virkning innebærer at Klagenævnet for Udbud i en betydelig andel saker skal fatte to vedtak, nemlig et vedtak om oppsettende virkning og et realitetsvedtak om de påståtte overtredelsene. I tillegg kommer et eventuelt erstatningspålegg og underveis i saken eventuelt også vedtak om dokumentinnsyn. Slike kjennelser er svært ressurskrevende for klagenemnda, siden kjennelsen i de fleste tilfeller skal fattes og avgis innen en frist på 30 dager og dermed under betydelig tidspress, og siden kjennelsene til tross for sin foreløpige karakter ofte inneholder en omfattende presentasjon av saken og detaljerte premisser.
Bli den første til å kommentere på "Hver fjerde danske klagesak avgjort etter tre-fire måneder"