En prisøkning på sine driftskontrakter med nær 39% har gjort at Statens vegvesen er i gang med å se på tiltak som kan stagge liknende, formidable prisøkninger. Et tiltak er risikoreduksjon for entreprenørene, et annet mer vedlikehold i kontraktene, slik at utnyttelsen av maskiner og mannskap blir mer jevnt fordelt gjennom året. Dette fremgår av Samferdselsdepartementets budsjettforslag for 2025. Her kan vi også lese at vegvesenet har kuttet utslipp med nesten 30% siden 2020, nå er et av målene å kutte utslippene fra asfaltlegging med 70% innen 2030.
Statens vegvesen og Nye Veier brukte i 2023 i stor grad klima- og miljøkrav i sine anskaffelser i utbyggingsprosjekter og driftskontrakter og har krav i kontraktene knyttet til både ytre miljø og klimagassutslipp, fremgår det av Samferdselsdepartementets budsjettforslag for 2025. I asfaltkontrakter har Statens vegvesen brukt klima og miljø som tildelingskriterier. I de kontraktene der CO2 ble vektet, var utslippet lavere enn i øvrige kontrakter.
Sosial dumping i bygging utenlands
Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren inneholder tiltak som skal bidra til en mer seriøs bransje. Regjeringen mener dette også bør gjelde offentlige anskaffelser der arbeidet utføres utenfor landets grenser. Samferdselsdepartementet skal sammen med Statens vegvesen i 2025 vurdere mulighetene for å styrke arbeidstakernes vilkår i anskaffelser der byggingen foregår utenfor Norge, heter det.
Tiltak mot kostnadsvekst
Justert for prisstigning økte prisene på nye driftskontrakter i 2023 med om lag 39 pst. sammenliknet med kontraktene de avløste, fremgår det av budsjettforslaget. Tilsvarende tall for nye kontrakter i 2022 var 18 pst. En av årsakene til prisøkningen i 2023 kan ha vært at veilengdene i disse kontraktene er betydelig redusert sammenliknet med veilengden i kontraktene inngått i 2022. I 2023 kostet det 459 000 kr i snitt å drifte 1 km vei. Til sammenlikning kostet drift av 1 km vei 429 000 kr i 2022.
For å motvirke kostnadsvekst i nye driftskontrakter innfører Statens vegvesen gradvis flere tiltak for å gjøre kontraktene mer attraktive for entreprenørene. Hovedgrepene omfatter bl.a. justeringer som reduserer risikoen for entreprenørene samt muligheter for større andel vedlikehold i kontraktene, slik at utnyttelsen av maskiner og mannskap blir mer jevnt fordelt gjennom hele året.
Langsiktige vedlikeholdsplaner
Departementet opplyser at Statens vegvesen arbeider med omstilling til langsiktige vedlikeholdsplaner, noe som medfører behov for å inngå mer langsiktige kontrakter for vedlikehold. Muligheten til å utvide vedlikeholdskontraktene med to til tre år (fra dagens normale lengde på ett år) er ventet å gi gevinster og mulighet til å gjennomføre flere tiltak samtidig. Det vil også gi bedre forutsigbarhet for entreprenørene. I områder med lite konkurranse vil sikkerhet for oppgaver gjennom hele året gjøre det enklere for entreprenørene å opprettholde virksomheten. Statens vegvesen legger også opp til å inngå flerårige rammeavtaler innenfor ulike fagområder som f.eks. bruvedlikehold. Dette vil gi økt fleksibilitet hvis det oppstår akutte behov som f.eks. etter ekstremvær.
Nye Veier
Nye Veier vil lyse ut nye driftsavtaler for veidrift og elektro med oppstart i 2025. Avtalene vil ha en varighet på inntil åtte år, der de tre siste årene er opsjoner. Kontrakten vil ha tydelige minimumskrav og tildelingskrav på klima og miljø. Nye driftskontrakter vil bygge på funksjonskrav der driftsentreprenørene bl.a. gjennom oppetidsmålinger får betalt for åpen og tilgjengelig vei, både for veidrift og elektro. Kontraktene belønner effektiv veidrift og kostnadseffektivitet, men uten at dette går på bekostning av trafikantenes behov for åpen og tilgjengelig vei.
Bli den første til å kommentere på "Prisøkning på 39% i vegvesen-kontrakter; aktuelle grep på bordet"