Flere tjenesteforetak deltar nå i det offentliges anbudskonkurranser, viser en fersk, svensk undersøkelse. Men foretakenes organisasjon, Almega, lurer på om den økte interessen egentlig er en «lavkonjunktur-trøst». Årsakene til at manga likevel avstår er de samme som før: for mye lavete pris, tyngende formaliteter og irrelevante krav. Det sterke prisfokuset i anskaffelsene skaper mer og mer frustrasjon hos bedriftene, fremgår de av undersøkelsesresultatene.
Undersøkelsen ble gjennomført via epost i mai/juni til samtlige medlemsbedrifter i en rekke foretak i Almegas ulike bransjeforeninger – totalt til 1033 bedrifter. Spørsmålene gjaldt medlemmenes deltakelse i offentlige anbudskonkurranser.
Overleve lavkonjunktur
I Sverige viser statistikken at gjennomsnittlig antall tilbud pr. konkurranse ligger på 4,8, for tjenestesektoren 5,9. Imidlertid kommer det frem at i 20% av konkurransene var det bare ett tilbud, i ytterligere 20% to, m.a.o. i fire av ti konkurranser i tjenestesektoren kommer det maks to tilbud. Det er en utfordringer, mener Almega, som er en organisasjon i Svenskt Näringsliv – NHOs «søster» i Sverige.
Flere medlemsbedrifter ser ut til å delta i offentlige anskaffelser, ifølge undersøkelsesresultatene, som viser en økning fra 47% til 60%. Resultatet er i seg selv positivt, heter det, men svarene som er gitt, gir imidlertid grunn til å mistenke at drivkraften for å overleve lavkonjunkturen kan ha bidratt mer til økningen enn en følelse av langsiktig forretningsnytte ved å delta i offentlige anskaffelser.
De samme hovedårsakene
Det er de samme tre årsakene som er de viktigste til at tjenestebedrifter ikke deltar i offentlige anskaffelser, til tross for at det offentlige er en naturlig kunde i deres bransje:
- Det er for mye fokus på laveste pris
- Formalitetene ved offentlige anskaffelser er for tidkrevende.
- Det er for mange og irrelevante krav
Skaper mer og mer frustrasjon
Av undersøkelsessvarene kommer det frem at et sterkt prisfokus i anskaffelsene skaper mer og mer frustrasjon hos bedriftene. Dette er fortsatt den vanligste enkeltårsaken til at bedrifter helt velger bort offentlige anskaffelser. I tillegg til dette svarte hele 73% av bedriftene som faktisk deltar i offentlige anbud, at de er tilbakeholdne eller svært tilbakeholdne med å delta i anbud med stort fokus på pris. Dette er en betydelig økning sammenlignet med forrige undersøkelse da 58% ga dette svaret. Det er en generell resignasjon og følelse blant bedriftene at det bare handler om pris og ikke kvaliteten på leveransen.
Bedriftene – spesielt mindre virksomheter – opplever at det er tidkrevende og komplisert å delta i offentlige anskaffelser. Når det gjelder de «forenklede» reglene som trådte i kraft i februar 2022, ser ikke disse ut til å ha hatt noen klar effekt ute blant selskapene.
Uten bransjeinnsikt
Ellers viser undersøkelsesresultatene at det fortsatt er utbredt misnøye med kravene som stilles i anskaffelsene. Generelt sett opplever mange bedrifter at kravene er omfattende og utformet uten nødvendig bransjeinnsikt. Det er en gjennomgående positiv holdning blant virksomhetene til å delta i dialog før fremtidige anskaffelser, samtidig som det påpekes at disse prosessene er tidkrevende og ofte har begrenset effekt på selve utformingen av anskaffelsene.
Det ser ut til at virksomhetene opplever at det offentlige nå i noe større grad følger opp kravene i kontraktsperioden, men oppfølgingen er fortsatt mangelfull på mange områder.
Bli den første til å kommentere på "Sverige: Flere tjenestebedrifter med i offentlige anbud, kan være «lavkonjunktur-trøst»"