Tre fylkeskommuner skal i løpet av de neste ni årene kunngjøre til sammen over 100 anskaffelser i maritim sektor. Ifølge Ingebjørg Harto, daglig leder i Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) har flere av disse anskaffelsene potensial for å bli lyst ut som innovative offentlige anskaffelser. Det kan legge til rette for lokal verdiskaping og bidra til å skape et sterkere hjemmemarked. Totalt sett vil det bare blant de 7 største kystnære fylkeskommunene innen 2030 være behov for å kunngjøre anskaffelser til over 80 samband.
De neste årene skal det offentlige bruke 80 milliarder til innkjøp i maritim sektor. Her ligger det ifølge bransjen mange muligheter for å bruke innovative anskaffelser til å legge til rette for lokal verdiskaping. Det unike samarbeidet mellom lokal industri, leverandører og offentlig oppdragsgiver pekes på som nøkkelen bak Norges suksess som maritim nasjon.
Anskaffelser for 80 mrd
Bare blant de 7 største kystnære fylkeskommunene vil det innen 2030 være behov for å kunngjøre anskaffelser til over 80 samband. Her ligger det mange muligheter innen fartøy, teknologi og infrastruktur, og anskaffelsene inkluderer alt fra nybygg og ombygg av båter, til investeringer i ladeinfrastruktur, kaianlegg, fergesystemer og elektrisk drift.
– Den maritime næringen er en av Norges viktigste næringer, og den spiller en viktig rolle for verdiskaping og sysselsetting i store deler av landet. Norge har historisk hatt en sterk sjøfartsindustri, som har vært drevet frem av geografiske muligheter og behovet for transport av både varer og folk, sier Ingebjørg Harto, daglig leder i Leverandørutviklingsprogrammet (LUP).
Over 100 anskaffelser
De tre fylkeskommunene som skal lyse ut flest anskaffelser i maritim sektor i tiden fremover, er Nordland, Vestland og Møre og Romsdal. De neste ni årene skal Nordland fylkeskommune lyse ut 44 anskaffelser, Vestland skal lyse ut 40 anskaffelser, og Møre og Romsdal skal lyse ut 25 anskaffelser innen fartøy. Ifølge Harto har flere av disse anskaffelsene potensial for å bli lyst ut som innovative offentlige anskaffelser. Det kan legge til rette for lokal verdiskaping og bidra til å skape et sterkere hjemmemarked.
– Den norske maritime flåten regnes i dag som den 5. mest verdifulle i verden. Hvis norsk sjøfart og verftsindustri skal fortsette å være verdensledende og gi grunnlag for å bo og drive næringsvirksomhet over hele landet, må offentlige anskaffelser bidra til å skape et stort og forutsigbart hjemmemarked for bedriftene. Her har innovative anskaffelser et godt potensial.
Suksessfaktoren
Harto påpeker at tillitsbasert dialog og samarbeid mellom det offentlige, den maritime bransjen og små bedrifter som er lokalisert i distriktene, er noe av suksessfaktoren bak Norges posisjon som en ledende maritim nasjon.
– Offentlige innkjøp har stor betydning for lokalt næringsliv, og for Norge ligger det stor verdi i å ha verft, kompetanse og arbeidsplasser langs kysten, sier Harto.
– Vi må bygge skip i Norge, og drive teknologi og innovasjon her
På verftet Tersan Havyard i Leirvik i Sogn er de godt kjent med ferger, både som nybygg, og gjennom ombyggingsarbeid og service. Det er mange fergesamband i nærområdet til verftet, så de kjenner godt til hvor viktig fergedriften er for kystsamfunnet. Det forteller Silje Smådal, salgssjef i Tersan Havyard.
– På kysten er fergene mer som en livsnerve. Går ikke fergen kommer ikke folk seg på jobb, de kommer seg ikke til sykehus, og næringslivet generelt blir rammet dersom fergene står stille eller faller bort. Historien om å være en kystnasjon som ligger langt fremme i teknologiutvikling og det som skjer på havet, den ligger hjertet vårt nært. Vi er veldig opptatt av at det er en posisjon vi skal beholde i fremtiden også, og da må vi bygge skip her i Norge, og vi må drive teknologi og innovasjon her.
Små bedrifter i distriktene
Kjernen i innovative og dialogpregede anskaffelser er at innkjøper og industrien utforsker ulike løsninger på oppdragsgivers behov, før selve anbudsprosessen starter. På den måten får leverandøren friere rammer til å løse behovet. Frode Hevrøy, driftsdirektør i rederiet Norled, forteller at norsk maritim sektor har en helt spesiell nettverksstruktur, med verdensledende aktører og kompetanse som ofte tilhører små bedrifter lokalisert i distriktene.
– Vi jobber sammen på en tillitsbasert måte som gir oss stor fleksibilitet og mulighet til å løse ting raskt, og det skyldes det gode samarbeidet vi har på tvers av industrien, leverandører og offentlig oppdragsgiver. Leverandørbransjen i maritim sektor er en nasjonal ressurs som skaper stor verdi i distriktene, sier Hevrøy.
Vil inspirere fylkeskommuner og offentlige oppdragsgivere til dialogbaserte anskaffelser
En utfordring med innovative anskaffelser som trekkes frem av bransjen, er at det offentlige lyser ut for mange anbud samtidig og at oppdragsgiver ofte ikke har tatt høyde for nok tid i utlysningene. Det legger press på verftsindustrien, som bidrar til å presse prisene opp i hele verdikjeden. En annen utfordring er at pris ofte vektlegges høyest, der det ikke nødvendigvis tas hensyn til at ny teknologi koster mer.
– Staten har gode intensjoner og det er gjort et veldig godt arbeid med å gi rederier insentiver for å drive innovasjon. Men problemet er at vi fremtvinger innovasjonen, og så ender vi likevel med en prisvekting som gjør at videre innovasjon hos de samme aktørene blir vanskelig. Teknologi, kvalitet og sikkerhet burde vektes høyere, for her stiller norske verft sterkest, påpeker Smådal.
Bli den første til å kommentere på "Over 100 maritime kyst-anskaffelser i vente; flere kan bli innovative anskaffelser"