Oslo kommune må punge ut med nærmere 10,3 mill. i erstatning til et IT-firma, fremgår det av en dom i Oslo tingrett. I tillegg kommer over 200 000 i sakskostnader og forsinkelsesrenter. Dette var en erstatning som følge av den aktuelle kontrakten ble tildelt feil leverandør. Og det var spørsmålet om når et kvalifikasjonskrav måtte være oppfylt, som var stridens kjerne. Domstolen var uenig med kommunen i at det holdt at kravet ble oppfylt ved oppstart av kontrakten.
Utdanningsetaten (UDE) i Oslo kommune kunngjorde i oktober 2022 en åpen anbudskonkurranse om rammeavtale for levering av IKT-tjenester til skolene i Oslo. Kommunen skulle inngå rammeavtale med en leverandør. Som en av tre leverandører innga Experis tilbud. Etter at UDE inngikk kontrakt med Sagene Data AS, klaget Experis kommunen inn for Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA).
Kvalifikasjonskrav
Anskaffelsen er anslått til 50 mill, slik at forskrift om offentlige anskaffelser 12. august 2016 (anskaffelsesforskriften) del I og III kommer til anvendelse. Det var et av kvalifikasjonskravene i konkurransen som sto sentralt i saken. Det var knyttet til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner: «Det kreves god gjennomføringsevne».
Experis som klaget på kontraktstildelingen, anførte at valgte leverandør skulle avvises fra konkurransen på grunn av manglende oppfyllelse av kvalifikasjonskravet om god gjennomføringsevne. Dette fordi det i tilbudets oversikt over «tilgjengelig personell» var tilbudt 23 personer, mens hjemmesiden viste at ikke alle disse var ansatte.
Da Experis fikk medhold i sin klage for Kofa, tok de ut stevning for Oslo tingrett (24-043945TVI-TOSL/02) mot Oslo kommune i mars i år. Kravet var erstatning for den positive kontraktsinteresse.
Oppfylt ved tilbudsfristens utløp
En naturlig forståelse av kvalifikasjonskravet sett i sammenheng med dokumentasjonskravet er etter rettens syn at leverandørens må ha en form for råderett over de ressurser som tilbys for å utføre oppdraget, skriver domstolen. For å oppfylle et vilkår om god gjennomføringsevne for en kontrakt av denne størrelsesorden, heter det, vil det etter retten syn kreves en organisasjon av en viss størrelse.
Kommunen har anført at kvalifikasjonskravet ikke kan forstås slik at leverandøren måtte ha et bestemt antall ansatte, eller rådighet over et bestemt antall ressurser, på tilbudstidspunktet, men at dette kunne oppfylles ved oppstart av kontrakten. Det var ikke retten enig i. Utgangspunktet for når et kvalifikasjonskrav må være oppfylt, er ved tilbudsfristens utløp. Retten finner ingen holdepunkter i konkurransegrunnlaget om at kvalifikasjonskravet om god gjennomføringsevne kunne oppfylles etter tilbudsfristens utløp.
Tildelt feil leverandør
Rettens syn er da at kvalifikasjonskravet om god gjennomføringsevne skal forstås slik at leverandørene direkte eller indirekte reelt sett måtte råde over de tilbudte ressursene på tilbudstidspunktet. Tilbudet fra Sagene Data inneholdt oversikt over «tilgjengelig personell». På listen stod 23 navn, men av disse var det bare 11 personer som var ansatt på tilbudstidspunktet. Av de 11 var fire ansatte som lærlinger, en person var oppført som adjunkt i tillegg til at daglig leder stod på listen. Ved at Sagene Data ikke oppfylte kvalifikasjonskravet om god gjennomføringsevne skulle Sagene Data ha vært avvist fra konkurransen, heter det. Kontrakten ble m.a.o. inngått med feil leverandør, heter det.
Bli den første til å kommentere på "Oslo må ut med drøyt 10,3 mill i erstatning, bommet på kvalifikasjonskrav"