Irland, med Office of Government Procurement i spissen, har jobbet godt med overgangen til heldigitalisering av offentlige anskaffelser i landet. Et godt grunnlag for videre arbeid er lagt. Men det er mangler, først og fremst før og selve etter anbudsfasen, samt innsamling og bruk av data på tvers av innkjøpssystemet. Dette fremgår av en statussjekk som OECD har gjort. En serie anbefalinger er med i rapporten, ikke minst at det vil være fornuftig for Irland å definere en klar visjon og ambisjon for overgangen til digitale, offentlige anskaffelser.
OECD-rapporten «The Digital Transformation of Public Procurement in Ireland» gir en status for tilstanden for digitale offentlige anskaffelser i Irland, og viser et lovende grunnlag for videre arbeid. Dette inkluderer moden bruk av e-anskaffelsessystem for anbudsfasen av anskaffelseslivssyklusen, samt et støttende politisk rammeverk som oppmuntrer til bruk av data og digital transformasjon av offentlige prosesser og tjenester.
Klar visjon og ambisjon
Blant anbefalingene i rapporten er derfor at Irland vil være tjent med å definere en klar visjon og ambisjon for den digitale transformasjonen av offentlige anskaffelser. En klar, helhetlig plan for myndighetene vil forbedre Irlands evne til å ta strategiske beslutninger om utplassering av nye verktøy og systemer som kan fungere sammen på en koordinert måte, heter det.
Strategien for digitale offentlige anskaffelser bør ifølge rapporten etablere klare styringsstrukturer. Det vil lette beslutningstaking og samarbeid på tvers av de mest aktuelle institusjonene. Et veikart og behov for nødvendige investeringer for å gjøre visjonen til virkelighet, bør fremgå av strategien, heter det. Strategien bør også anerkjenne muligheten for digital transformasjon av offentlige anskaffelser for å støtte politiske mål på områder som grønn omstilling og sosial inkludering.
App’er som jobber sammen
Irland bør utvikle applikasjoner og verktøy som kan «arbeide sammen» og tilpasses behovene til ulike interessenter gjennom hele livssyklusen for offentlige anskaffelser, er et av forslagene i rapporten. Likeledes bør det være en helhetlig tilnærming som søker å identifisere muligheter for å utvide digitaliseringen før og etter selve anbudsfasen. Denne tilnærmingen innebærer ikke introduksjon av én enkelt løsning eller plattform: innsatsen bør fokusere på å gjøre offentlige anskaffelsesprosesser mer effektive ved å koble sammen systemer på tvers av plattformer. Fokus på brukere kan, heter det, bidra til å sikre at denne prosessen lykkes med å levere systemer og verktøy som oppdragsgivere og økonomiske aktører vil bruke.
Tilgangen og åpenheten bør økes gjennom bruk av data, gjennom å sikre sømløs integrasjon mellom systemer og applikasjoner, støtte bevisbasert beslutningstaking og muliggjøre innovasjon i offentlige anskaffelser. Digital transformasjon bør gjøre datatilgang og utveksling mellom ulike interessenter mulig og dermed fremme sammenheng og deling av innkjøpsdata.
Bruke innovative og nye teknologier
En koordinert tilnærming til utrulling av innovative og fremvoksende teknologier i offentlige anskaffelser bør med i Irlands digitale transformasjonsstrategi. Dette kan inkludere å identifisere krav til bruk av innovative og nye teknologier. I rapporten pekes det på at implementering av innovative og nye teknologier på en koordinert måte kan forbedre interaksjonen på tvers av plattformer og applikasjoner og bidra til å sikre at ulike interessenter kan lære av hverandres erfaringer og samdesigngrensesnitt.
Bli den første til å kommentere på "Irland på god vei med digitalisering av anskaffelser, men mangler en klar visjon"