Det er knyttet rettslig usikkerhet til hvorvidt kjøp av tolketjenester kan unntas anskaffelsesregelverket, lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Derfor har Nav valgt å påbegynne en anskaffelsesprosess for å dekke fremtidige behov for slike tolketjenester. Det opplyser avdelingsdirektør Jan Erik Grundtjernlien i Nav til Anbud365. Planen er å inngå en landsdekkende avtale med én eller flere formidlingsleverandører, og det anslås at rammeavtalen vil tre i kraft etter sommeren 2025.
Grundtjernlien foreller at status pt er at Anskaffelsestemaet i Nav har vært gjennom en innsiktsfase og det er gjennomført en RFI (Request for Information). Anskaffelsesteamet har hatt dialogmøter med de døve, hørselshemmede og døvblindes medlemsorganisasjoner. I tillegg er det avholdt dialogmøter med tolkenes medlemsorganisasjoner. Anskaffelsesstrategien er sendt til godkjenning hos avtaleeier.
Overgår EØS-terskelverdier
Hørselshemmede, døve og døvblinde har i henhold til folketrygdloven krav på tolkebistand. Målgruppen av døve, hørselshemmede og døvblinde som i dag benytter Navs tolketjeneste, er 2600 brukere. Nav utfører slike tolketjenester både ved bruk av egne fast ansatte tolker (om lag 240 tolker) og frilanstolker (ca. 380 benyttet i 2023).
Tolkeoppdrag som ikke håndteres av Navs faste ansatte, frigis for frilanstolkene via Navs bestillingsløsning. Frilanstolkene melder sin interesse, og Navs tolkeformidling tildeler oppdrag. Forholdet mellom Nav og frilanstolkene reguleres per i dag i forskrifter og rundskriv til folketrygdloven, og flere underliggende avtale- og rutinedokumenter. NAV kjøper tolketjenester fra frilanstolker i et omfang som overgår EØS – terskelverdier.
– Kjøp av tolketjenester til hørselshemmede, døve og døvblinde er etter Navs vurdering et sammensatt og komplisert anskaffelsesområde, fremholder avdelingsdirektør Grundtjernlien. Det er knyttet rettslig usikkerhet til hvorvidt slike kjøp kan unntas anskaffelsesregelverket, lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Sistnevnte er hovedgrunnen til at Nav har valgt å påbegynne en anskaffelsesprosess for å dekke fremtidige behov for slike tolketjenester.
OK for Arbeids- og integreringsdepartementet
Frilanstolker og bestillingsløsning var også nylig tema for et skriftlig spørsmål i Stortinget. I sitt svar til stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø opplyste arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna om Navs arbeid å legge om dagens modell for anskaffelse av tolketjenester fra frilanstolker. Det har ikke departementet merknader til, konstaterte hun.
For øvrig tar Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) til orde for at tolkeoppnevninger unntas fra anskaffelsesregelverket. Det fremgår av deres høringssvar til første delutredning fra Anskaffelsesutvalget. Begrunnelsen for å ville ta tolketjenester inn blant unntakene er, ifølge IMDi, at bruk av tolk er lovpålagt, og tolk er et lovregulert yrke.
Bli den første til å kommentere på "Lager rammeavtale for tolketjeneste-kjøp; vil rydde av veien rettslig usikkerhet"