Revisor-konklusjon: Ingen faste «kontrollaktiviteter» å spore knyttet til innkjøp

Anbud365: Revisor-konklusjon: Ingen faste «kontrollaktiviteter» å spore knyttet til innkjøpLill Stabell tiltrådte som kommunedirektør i Vestvågøy kommune så sent som 4. november i år, et stykke tid etter at KomRev NORD kom med sin rapport «Internkontroll – økonomi» fra forvaltningsrevisjonen i kommunen (foto: Vestvågøy kommune).

Skriv ut artikkelen

På innkjøp er det i Lofotens største kommune, Vestvågøy, ikke etablert faste kontrollaktiviteter. Det er KomRev NORD som går ut fra dette i rapporten de har lagt fram etter en bestilt forvaltningsrevisjon. Det er etterlyst så vel informasjon som dokumentasjon på om det gjennomføres kontrollaktivitet på innkjøp, men intet hørt fra kommunen om det. Og når det gjelder ulike investeringsprosjekter, er det ansvarshavende som skal ha oversikt og kontroll på eventuelle anbud og inngående fakturaer. Ingen formalisert kontroll å spore ut over det, konstaterer revisor.

Vestvågøy kommune er Lofotens største med sine drøyt 11600 innbyggere. På bakgrunn av en bestilling fra kontrollutvalget har KomRev NORD gjennomført en forvaltningsrevisjon av kommunens økonomiske internkontroll. Konklusjonen i rapporten er at kommunen dels har etablert en formalisert internkontroll innenfor økonomiområdet i tråd med gjeldende regelverk og anbefalinger.

Innkjøp og investering

Undersøkelsen som KomRev NORD gjorde, omfattet oppgaver knyttet til bl.a. innkjøp og i avgrenset utstrekning kommunens økonomiske internkontroll ved gjennomføring av investerings- og utbyggingsprosjekter.

– Vi har, heter det i revisjonsrapporten, stilt spørsmål til kommunen om hvilke kontrollaktiviteter som gjennomføres innen de områdene denne forvaltningsrevisjonen gjelder. Når det gjelder innkjøp, innfordring og attestasjon/anvisning har vi ikke fått informasjon fra kommunen om at det gjennomføres særskilte dokumenterte kontrollaktiviteter, og vi legger derfor til grunn at det ikke er etablert faste kontrollaktiviteter innenfor disse områdene.

Også samfunnshensyn

Den økonomiske internkontrollen i forbindelse med innkjøp skal ifølge reglementet sikres spesielt igjennom organisering av innkjøp, ansvarsfordeling og fullmakter, heter det.

Innkjøpsreglementet definerer også enhetsleders ansvarsområde med klare føringer til etterlevelse av regelverket, men er også tydelig på plikten til å ivareta natur og miljøkrav, menneskerettigheter og samfunnshensyn i anskaffelsesprosesser. Kommunen skal etterleve arbeidsmiljølovgivning ved inngåelse av bygg- og anleggskontrakter samt stille krav til leverandørenes produkter.

Et annet område revisor tok for seg, var oppfølging av kommunale investeringsprosjekter og løpende kontroll med føring av utgifter. Gjennomgangen gjenspeiler at det ikke er en formalisert kontroll opp mot rutinene som er beskrevet i økonomireglementet. Kommunen har ikke egne formaliserte rutiner for dette, og:

Oversikt og kontroll?

– En må derfor gå ut fra at ansvarshavende for de ulike investeringsprosjektene har oversikt og kontroll på eventuelle anbud og inngående faktura mv. som gjelder kommunens utgifter.

Når det gjelder støtteprosesser i kommunen som økonomiforvaltning og anskaffelser er, kan risikoelementer knyttes til bl.a. feil i finansiell rapportering, misligheter og korrupsjon og overholdelse av lover og regler, konstaterer KomRev NORD.

Rapporten fra forvaltningsrevisjonen finner du ved å søke her: https://www.forvaltningsrevisjon.no/sok/

Bli den første til å kommentere på "Revisor-konklusjon: Ingen faste «kontrollaktiviteter» å spore knyttet til innkjøp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.