Satset på innovative og dialogpregede anskaffelser – fått store utslippskutt

Anbud365: Satset på innovative og dialogpregede anskaffelser - fått store utslippskuttAndre bransjer burde se til maritim sektor for å lykkes med sine utslippskutt, sier Frode Hevrøy, driftsdirektør i rederiet Norled.

Skriv ut artikkelen

– Innen ferge og hurtigbåt har innovative og dialogpregede anskaffelser ledet til store utslippskutt og ny teknologi, som gir norsk leverandørindustri en fordel siden det stadig kommer strengere miljøkrav internasjonalt, sier Frode Hevrøy, driftsdirektør i rederiet Norled. Ifølge Hevrøy har elektrifiseringen av ferger og hurtigbåter bidratt med et utslippskutt på 1-1,5% av de totale utslippene vi har i Norge.

Dette fremgår av en pressemelding fra Leverandørutviklingsprogrammet (LUP).

Ingebjørg Harto, daglig leder i LUP (Leverandørutviklingsprogrammet)

Det offentlige skal bruke 80 mrd til innkjøp i maritim sektor de neste årene. Bare blant de syv største kystnære fylkeskommunene i Norge, vil det innen 2030 være behov for å kunngjøre anskaffelser til over 80 samband.  – Når det offentlige de neste årene også skal bruke mye midler på innkjøp i maritim sektor, har vi enda flere muligheter til å utvikle nye og bedre løsninger som hjelper oss på veien mot lavutslippssamfunnet. Her mener vi at innovative anskaffelser kan spille en viktig rolle, sier Ingebjørg Harto, daglig leder i LUP, og:

Etterspør innovative anskaffelser

– Staten spiller en viktig rolle i å etterspørre innovative anskaffelser som bidrar til å styrke hjemmemarkedet ved å få bygget og testet ny teknologi. Hvis norsk maritim næring skal lykkes med å eksportere grønne løsninger og beholde sin posisjon som verdiskaper i Norge, er et ambisiøst hjemmemarked som etterspør grønne løsninger av stor betydning for næringen.

Harto viser til at den første helelektriske og utslippsfrie fergen i verden ble sjøsatt i Norge i 2015. Dette var et resultat av en innovativ anskaffelsesprosess med Statens vegvesen som oppdragsgiver, Norled som operatør og et større leverandørnettverk.

Dialog er essensielt

LUP gjorde i fjor en kartlegging av mulighetsrommet som finnes i de offentlige anskaffelsene som skal lyses ut i maritim sektor de neste årene. Målet med oversikten er å inspirere fylkeskommunene og offentlige oppdragsgivere til å se hvor det kan lønne seg å gjennomføre innovative offentlige anskaffelser.

Kjernen i innovative anskaffelser er at innkjøper og industrien utforsker ulike løsninger på oppdragsgivers behov, før en anbudsprosess starter. På den måten får leverandøren friere rammer til å løse behovet. Med en åpen tilnærming legger man til rette for innovasjon og nytenkning som i første omgang kommer det konkrete prosjektet til gode. – Dialog er essensielt i denne prosessen, for å sikre at behov og teknologi finner sammen tidlig, sier Harto i LUP.

Legge til rette for insentiver

Silje Smådal, salgssjef i skipsverftet Tersan Havyard

Silje Smådal, salgssjef i skipsverftet Tersan Havyard, peker i pressemeldingen på at det er gjort et godt arbeid med å gi norske rederier insentiver for å drive med innovasjon. Det er ingen andre land i verden som har gjort et tilsvarende arbeid som det Norge har gjort for å innføre elektrisk drift av fergesamband. Det hadde aldri skjedd uten krav fra det offentlige. I videreutviklingen av dette innovasjonsarbeidet bør det også legges til rette for insentiver som kommer hele næringen til gode.

Bli den første til å kommentere på "Satset på innovative og dialogpregede anskaffelser – fått store utslippskutt"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.