Skjerpede miljø- og klimakrav i transport-anskaffelser i vente i Oslo

Anbud365: Skjerpede miljø- og klimakrav til transport i vente i OsloFinansbyråd i Oslo, Hallstein Bjercke, legger frem forslag til skjerpede klima- og miljøkrav til transport som er en del av en vare- eller tjenesteanskaffelse (foto: Sturlason).

Skriv ut artikkelen

Oslo tar sikte på å skjerpe kravene til transport som inngår i en vare- eller tjenesteanskaffelse. Nå skal krav om nullutslipps- eller biogasskjøretøy bare kunne stilles som kontraktskrav, mot frem til nå også som minimumskrav og tildelingskriterier. Kravet blir obligatorisk. I tillegg skal innslagspunktet for kravet senkes fra dagen kontraktsverdi på 500 000 ned til 100 000. Byrådet i hovedstaden skal ta standpunkt til forslag i disse dager.

Oslo kommune har som mål å kutte 95% av klimagassutslippene innen 2030, og anskaffelser er et viktig strategisk virkemiddel for å nå dette målet, heter det i saken som nå legges frem for byrådet. En betydelig andel av klimagassutslippene i Oslo skyldes transport fra leverandører som leverer til eller utfører oppdrag for kommunen.

Dagens krav til transport

Som ledd i arbeidet med å nå kommunens ambisiøse klimamål innførte kommunen i 2019 standard klima- og miljøkrav til transport for kommunens vare- og tjenesteanskaffelser. Disse er formulert som en kombinasjon av minimumskrav, tildelingskriterier og kontraktskrav. I gjeldende standardkrav skal markedsdialog alltid gjennomføres i forkant av en anskaffelse. Tilbakemeldingene fra leverandørene i markedsdialogen avgjør hvorvidt man skal stille minimumskrav eller bruke tildelingskriterier i den aktuelle anskaffelsen.

Standardkravene skal brukes i alle anskaffelser hvor årlig kontraktsverdi er over kr 500 000, hvor transport er nødvendig og forekommer i gjennomsnitt en gang i uken i løpet av kontraktsperioden.

Bare kontraktskrav heretter

Markedet for transporttjenester har hatt en rask overgang til nullutslipp, fremgår det av sakens dokumenter. Det foreslås nå at krav om nullutslipps- eller biogasskjøretøy bare skal stilles som kontraktskrav i alle kontrakter der transport er en del av ytelsen. Kravet blir obligatorisk for alle vare- og tjenesteanskaffelser.

Det foreslås dessuten at beløpsgrensen for når krav til transport skal tas inn i anskaffelser settes ned fra kr 500 000 til kr 100 000. Kravet skal nå stilles når transport forekommer i gjennomsnitt to ganger i måneden. Dette innebærer at reviderte krav vil gjelde på flere kontrakter enn tilfelle er med gjeldende krav. Krav som ikke lenger er nødvendige eller har hatt ønsket effekt foreslås fjernet.

Åpning for innfasingstid

Det vil være enkelte tilfeller hvor markedsundersøkelser viser at leverandørene ikke klarer å oppfylle krav om nullutslipp- eller biogass for alle kjøretøy fra kontraktsstart, men hvor dette vil bli mulig å oppfylle i løpet av kontraktsperioden, heter det. Da etableres et kontraktskrav – «Kjøretøy og drivstoff med innfasingstid» (kontraktskrav II) – som skal brukes i disse tilfellene, og innfasingstiden skal angis i kontraktene.

Innfasingstid i kontraktene innebærer at leverandørene må oppfylle krav om nullutslipps- eller biogasskjøretøy i løpet av kontraktsperioden, men ikke fra kontraktsstart. Innfasingstiden skal være kortest mulig, og skal ikke overstige to år fra kontraktsoppstart.

Bli den første til å kommentere på "Skjerpede miljø- og klimakrav i transport-anskaffelser i vente i Oslo"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.