Skal sjekke om noen i samferdsel har kjøpt russisk stål – og brutt sanksjonsregler

Anbud365: Skal sjekke om noen har kjøpt russisk stål i samferdsel – og brutt sanksjonsreglerStortingsrepresentant Alfred Bjørlo spurte, og utenriksminister Espen Barth Eide svarte – om russisk stål som det var innført sanksjoner mot (foto Barth Eide: Cecilie Stuedal, Bjørlo: Stortinget).

Skriv ut artikkelen

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård skal følge opp Statens Vegvesen og Nye Veier tett for å forsikre seg om at de ikke bruker sanksjonert russisk stål. Hvis slik forekommer, kan det være et vesentlig kontraktsbrudd som kan føre heving av kontrakten, utskifting av underentreprenør og erstatning. Dette slo utenriksminister Espen Barth Eide fast i et svar på et skriftlig spørsmål fra Stortinget.

Stortingsrepresentant Alfred Jens Bjørlo sto bak spørsmålet som utenriksministeren svarte på. Han ville vite om regjerningen mener det er en akseptabel praksis at norske, offentlige innkjøpere i motsetning til sine kollegaer i EU anskaffer stålprodukter fra land som ikke sanksjonerer fra Russland. Hvis slik praksis forekommer, ville han vite om regjeringen med statsministeren i spissen vil sørge for å få en slutt på det.

Må permittere

Bjørlo trakk fram Vik Ørstas produksjonsanlegg av stålrekkverk i Vik i Sogn, som etter krigsutbruddet i Ukraina har valgt å være konsekvent i å unngå russisk stål i sine produkter, i likhet med sine konkurrenter i de aller fleste EU-land. Nå må bedriften permittere og nedbemanne.

Det som skiller Norge fra EU, er at offentlige kunder i EU-landene som del av sanksjoneringen av Russland ikke handler inn stålprodukter der stålet opprinnelig kommer fra russiske produsenter, ifølge spørgeren.

Konkurransevridning

Norske offentlige kunder av stålrekkverk som Statens Vegvesen, Nye Veier m.fl. kjøper fortsatt inn stålprodukter fra selskap i land som Tyrkia og Kina, som ikke har sanksjoner mot russisk stål, mente Bjørlo. Disse selskapene kan dermed tilby priser på stålprodukter som Vik Ørsta og andre produsenter i EU/EØS-området ikke kan konkurrere mot.

Nå ble det ikke statsministeren, men utenriksministre Espen Barth Eide som besvarte Bjørlos spørsmål:
– Det følger av sanksjonene mot Russland at import av visse russiske stålprodukter er forbudt, og omgåelse av dette importforbudet er også i strid med regelverket. Import av stål som ikke er underlagt importforbud er derimot ikke i strid med sanksjonsregelverket. Det er forventet at både private og offentlige aktører setter seg grundig inn i regelverket og gjør grundige varsomhetsvurderinger med hensyn til opphavet av den varen man handler med og om den er underlagt importforbud.

Vesentlig kontraktsbrudd

I Statens vegvesen og Nye veiers kontrakter forplikter entreprenøren seg til å følge sanksjonslovgivningen med de til hver tid gjeldende forskrifter, fremholdt utenriksministeren. Leverandøren forplikter seg til å unngå at russisk stål blir benyttet i veibyggingsprosjekter. Om det likevel blir konstatert at russisk stål er benyttet, kan det være et vesentlig kontraktsbrudd som kan føre heving av kontrakten, utskifting av underentreprenør og erstatning.

Samferdselsministeren stadfester overfor utenriksministeren at han vil følge opp dette tett med virksomhetene sine.

Bli den første til å kommentere på "Skal sjekke om noen i samferdsel har kjøpt russisk stål – og brutt sanksjonsregler"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.