Sverige til kamp mot arbeidslivskrim i anskaffelser; ser til Norge, foregangslandet

Anbud365: Sverige til kamp mot arbeidslivskrim i anskaffelser; ser til Norge, foregangslandetLikestillings- og arbeidslivsminister Paulina Brandberg har fått overlevert den 640-sider lange sluttutredningen fra Delegationen mot arbetslivskriminalitet. Der finnes en rekke tiltak, bl.a. på området offentlige anskaffelser (foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet).

Skriv ut artikkelen

I Sverige ser det ut for at omfanget av arbeidslivskriminelle aktører i offentlige anskaffelser har økt det siste tiåret. En omfattende utredning har levert fire forslag til hvordan det kan slås tilbake mot de useriøses inntreden. Et forslag er etablering av et punkt – Bolagsverket – der alle nødvendige myndighets-opplysninger i forbindelse med et anbud er samlet. Det ser ut til å bli realisert. Så, heter det, oppfordres det til å se til andre lands håndtering av useriøse. Norge er et foregangsland, kan man lese.

Den såkalte Delegationen mot arbetslivskriminalitet ble oppnevnt i 2021 og har siden den gang levert en rekke delutredninger. Nå foreligger sluttutredningen, et dokument på 640 sider. Mandatet er overordnet og bredt: «… ut fra et samfunnsperspektiv, fungere samlende og støttende i forhold til aktører som motvirker arbeidslivskriminalitet og fremme samarbeid og erfaringsutveksling mellom dem».

Norge = foregangsland

Utredningen favner vidt over mange samfunnsområder, en rekke næringer og, ikke minst, rekken av muligheter for useriøse til å unndra seg forpliktelsene storsamfunnet har samlet seg om. På «verktøysiden» er bl.a. bruk av offentlige anskaffelser løftet frem.

Det skinner gjennom at Norge lenge er sett på som foregangsland i kampen mot arbeidslivskriminalitet. I utredningen heter det at det fortsatt er gode grunner for at spesielt de svenske myndighetene som samarbeider i kampen mot a-krim, skal være godt orientert om det norske arbeidet. Norge har i årene etter at Delegationen ble opprettet, kontinuerlig fortsatt å utvikle lovverk, organisasjon og arbeidsmåter på området.

Leverandørkontroll

På anskaffelsesområdet er det fire forslag Delegationen griper fatt i. Det ene er et forslag fra en tidligere utredning (Leverantörskontrollutredningen) om å la Bolagsverket ha et koordinerende ansvar for å administrere og samle inn hva ulike offentlige myndigheter måtte ha av opplysninger som en offentlig oppdragsgiver trenger i forbindelse med en anbudsprosess. I stedet for å måtte henvende seg til hver og en av de nevnte. Dette forslaget har den svenske regjeringen allerede varslet at de vil gå i gang med å realisere.

Den omtalte Leverantörskontrollutredningen analyserte også i sin tid forutsetninger for å innføre begrensninger i antallet underleverandører. Det fant imidlertid utredningen ut at ville være problematisk i forhold til EU-retten.

Lokal test av leverandører

Et annet forslag fra Delegationen er at den svenske regjeringen bør gjennomgå de rettslige forutsetningene for åpne for at særlig kommuner og regioner kan gjennomføre hensiktsmessige leverandørtester og kontroller i forbindelse med anskaffelser og unormalt lave bud.

Så mener Delegationen at det er grunn til å hente inspirasjon fra andre land og fra gode eksempler på hvordan svenske anskaffelsesmyndigheter jobber for å motvirke arbeidslivskriminalitet i offentlige anskaffelser. Offentlige oppdragsgivere bør i størst mulig grad benytte de muligheter som finnes for å stille krav til arbeidsrettslige forhold ved offentlige anskaffelser. Upphandlingsmyndigheten opplyser at forekomsten av arbeidslivskriminelle aktører i offentlige anskaffelser ser ut til å ha økt det siste tiåret. Årsaker til arbeidslivskriminalitet i offentlige anskaffelser er ifølge Upphandlingsmyndigheten manglende kontraktsoppfølging og hemmelighold mellom myndighetene, prispress.

Bruke handlingsrommet

Det er, fremholder Delegationen, relativt gode muligheter til å stille arbeidsrettslige krav ved utførelsen av offentlige kontrakter. Etter Delegationens syn vil det være mye å vinne dersom handlingsrommet ble utnyttet i størst mulig grad og fremfor alt at det også følges opp at fastsatte kontraktsvilkår overholdes ved oppfyllelse av offentlige kontrakter. Her har Upphandlingsmyndigheten en viktig rolle, heter det, spesielt når det gjelder å gi råd og støtte til oppdragsgivere som selv ikke har ressurser til å utnytte det eksisterende regelverket best mulig.

Velfungerende samarbeid

Endelig skriver Delegationen at det er et stort behov for å etablere velfungerende samarbeidsformer mellom de myndighetene som inngår i samarbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Flere aktører er det tvilsomt om bør få plass i dette samarbeidet, men Upphandlingsmyndigheten har potensiale til å bidra ytterligere i arbeidet mot slik kriminalitet, heter det. Upphandlingsmyndigheten opplever selv at det er etterspørsel etter den typen støtte. Med mer ressurser vil Upphandlingsmyndigheten kunne gi bedre hjelp til kommuner og regioner for å unngå useriøse leverandører i offentlige anskaffelser.

Bli den første til å kommentere på "Sverige til kamp mot arbeidslivskrim i anskaffelser; ser til Norge, foregangslandet"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*