Når en offentlig oppdragsgiver gjør et tildelingsvedtak i en anskaffelsesprosess, er det et signal om saken dermed er ferdigbehandlet. Om vedtaket påklages, innebærer ikke det noe endring. Det betyr at dokumenter i den ferdigbehandlede saken er offentlige med mindre f.eks. noe er taushetsbelagt. Slik konkluderte Högsta förvaltningsdomstolen i Sverige i en klagesak, som gjaldt en tilbyder som ikke fikk utlevert dokumentasjon fordi oppdragsgiver mente at den anskaffelsessaken som var påklaget, dermed ikke var å anse som ferdigbehandlet.
Saken gjaldt en anskaffelse i regi av Transportstyrelsen av produksjon av registreringsskilt. I den forbindelse ville oppdragsgiveren gjerne ha prøveeksemplar fra tilbyderne som de kunne ta i øyensyn. Dokumentasjonen fra besiktigelsen ble nedfelt i et vanlig dokument.
Innsynsbegjæring
En av tilbyderne begjærte så innsyn dels i dokumentasjonen som viste Transportstyrelsens kontakt med den vinnende tilbyderens referanser, dels dokumentasjonen fra besiktigelsen. Styrelsen levert ut deler av informasjonen om referansene, men holdt tilbake noe begrunnet i forretningshemmeligheter. Denne delen av innsynskravet stoppet der. Men dokumentasjonen fra besiktigelsen ble ikke utlevert da Transportstyrelsen ikke anså besiktigelsen for å være en offentlig handling. Det var dette avslaget som fortsatte i rettsapparatet.
Avslaget ble anket til Kammarrätten, som imidlertid gav Transportstyrelsen medhold. Kammarrätten mente det ikke dreide seg om et offentlig dokument, begrunnet med at anskaffelsessaken ikke var ferdigbehandlet fordi en klagebehandling var i gang.
Når er et dokument offentlig?
Spørsmålet i Högsta förvaltningsdomstolen ble da om den omstendighet at en anskaffelse er gjenstand for klagebehandling betyr at anskaffelsesspørsmålet kan ikke anses ferdigbehandlet i den forstand det fremkommer i den svenske trykkefrihetsforordningen.
Högsta förvaltningsdomstolen tok utgangspunkt i at dersom en sak er ferdigbehandlet, er den allmenn. En sak skal anses som endelig hos en myndighet når denne «er ferdig med den», som regel ved at myndigheten tar endelig avgjørelse.
Spiller ikke noen rolle
At for eksempel et slikt vedtak påklages og at en klageinstans da kan gi pålegg om saken eller henvise saken til ny behandling og nytt vedtak, har ikke betydning for når saken skal anses for å være ferdigbehandlet av myndigheten, heter det. Det at anskaffelsessaker gjerne preges av enkelte særtrekk i forhold til mange andre sakstyper, gir heller ikke grunn til å vurdere disse sakene på en annen måte, skriver Högsta förvaltningsdomstolen.
Når en oppdragsgiver kunngjør et tildelingsvedtak, anses dret for å være et signal om at oppdragsgiveren er ferdig med saken, at den er ferdig behandlet. At en anskaffelse, fremholder domstolen, er underlagt et klageregime betyr dermed ikke at saken ikke skal anses ferdigbehandlet av oppdragsgiveren i den forstand som er nevnt i den svenske trykkefrihetsforordningen.
Feil av underinstansene
På tidspunktet da Transportstyrelsen besluttet å avslå anmodningen om utlevering av dokumentasjonen, hadde styrelsen fattet tildelingsvedtak og anskaffelsessaken var dermed avsluttet der. Besiktigelsesdokumentet var dermed etablert og offentlig. Det var således feil av underinstansene å nekte utlevering på det anførte grunnlag, konstaterer Högsta förvaltningsdomstolen.
Siden dokumentasjonen fra den visuelle kontrollen av prøveskiltene er et generelt dokument, skal det utleveres dersom det ikke er hindringer pga taushetsplikt. Det er opp til Transportstyrelsen å undersøke om det er informasjon i dokumentet som er underlagt konfidensialitet, heter det. Kjennelsene i saken må dermed oppheves når det gjelder dokumentasjonen fra den visuelle inspeksjonen av testskiltene. Så nå ligger saken igjen på Transportstyrelsens bord til en eventuell ny runde i rettsapparatet.
Bli den første til å kommentere på "Svensk avklaring av når et dokument i en anskaffelsessak er offentlig"