Når store deler av Sjøforsvarets fartøysflåte skal fornyes, står utslippskutt sentralt i Forsvarets anskaffelsesplaner. En pilotstudie har vært i gang for å finne de beste kravene å stille. Oppsummert er bruk av grønt stål og lokale leverandører noe å tenke på ved bygging. Når det gjelder de bygde båtene, vil bruk av droner og annen moderne teknologi redusere behovet for å seile – en viktig faktor i å få ned drivstoff-forbruket, fremgår det av rapporten fra studien.
Rapporten «Bærekraftige løsninger for Forsvarets fartøyer» er blitt utarbeidet gjennom samarbeid med Grønt Skipsfartprogram (GSP) i en pilot ved samme navn som rapporten. Piloteier er Forsvarsmateriell. Pilotstudien som rapporten melder om, er blitt gjennomført av Forsvarsmateriell med støtte fra andre etater og 22 andre pilotpartnere.
Utforming av krav i anskaffelsen
Målsetningen med denne studien har vært å etablere mulighetsrommet for bærekraftige løsninger for standardiserte fartøyer. Resultatene skal brukes til støtte i utforming av krav til anskaffelse av standardiserte fartøy. Fokuset i pilotstudien har vært på løsninger som bidrar til å redusere klimagassutslipp, så vel under bygging som drift av fartøyene.
Ifølge langtidsplanen fra 2024 skal nesten hele overflatestrukturen til Sjøforsvaret fornyes i løpet av en relativt kort periode. En rekke tiltak og løsninger drøftes i rapporten.
De tre største i nybyggingsprosessen
Selv om utslippene fra stålproduksjonen varierer basert på hvilken utslippsintensitet som benyttes, forblir stålproduksjon, kobberproduksjon og produksjonen av rustfritt stål de tre største enkeltkildene til utslipp i nybyggingsprosessen.
Det betyr at betydelige reduksjoner i totale klimagassutslipp kan oppnås gjennom nøye valg av leverandører og lokasjoner for innkjøp av materialer, inkludert grønt stål og resirkulert stål og kobber. Stålindustrien er tradisjonelt preget av store utslipp av klimagasser. En mer klimavennlig og bærekraftig løsning kalles grønt stål.
Begrenset tilgang på grønt stål
Den største reduksjonen i utslipp knyttet til stålproduksjon oppnås ved bruk av grønt stål med en utslippsfaktor på 0,3 tonn CO₂-ekvivalenter per tonn stål i nybyggsprosessen. Imidlertid kan tilgangen på grønt stål være begrenset, og det kan være utfordrende å finne leverandører som både oppfyller tekniske krav og har kapasitet til å levere i ønsket skala.
Å øke andelen lokale leverandører bidrar til å redusere utslippene knyttet til transport av materialer fra leverandører til verftene. Effekten av økt bruk av lokale leverandører må likevel vurderes helhetlig for å sikre at tiltaket gir en netto reduksjon i klimagassutslipp. Strøm fra fornybare energikilder kan benyttes for å redusere utslipp fra verftene og verftsaktiviteter.
Risikovurdering
Når det gjelder bruk av alternative drivstoff, er det er svært mange variabler som vil påvirke konklusjonene, for eksempel prisutviklingen på CO2-utslipp, teknologiutvikling, tilgang til energibærere og hvilke ytelseskrav som vil bli stilt til fartøyene. Den overordnede risikovurderingen fremhever at for flere av energibærerne vil implementeringen av tilstrekkelige sikkerhetsbarrierer være sterkt dimensjonerende for plattformen.
En måte å få ned drivstofforbruket på fartøyene på er å redusere behovet for å seile. Å bruke droner i alle domener (i luft, på overflaten og under vann) og moderne teknologi for å dele situasjonsbilder, med overordnet og eventuelt sideordnede aktører i tilnærmet sanntid, vil bidra til at operasjoner blir mer effektive.
Bli den første til å kommentere på "Slik kan Sjøforsvaret kutte klimautslipp under bygging og drift av nye fartøy"