Et selskap eller en organisasjon som avvises som aktuell leverandør for en offentlig anskaffelse, må også avvises som aktuell tilskuddsmottaker på Norads ordninger. Dette nåløyet lanserer Norad fast i et notat til Utenriksdepartementet (UD). Norad sikter seg inn mot å justere alle sine tilskuddsordninger for å reflektere de nye bestemmelsene for avvisning av aktører i det nye anskaffelsesregelverket.
Norad har innledet en dialog med UD om felles praksis når det gjelder avvisning av søkere om tilskudd. I et notat til UD oppsummerer Norad sine konklusjoner og oppfølgingspunkter:
- Norad har som hovedregel at vi ikke skal gi tilskudd til noen vi ville hatt plikt til å avvise etter FOA §24-2 dersom de skulle anskaffes
- Alle ordningsregelverk må revideres for å sikre at de er like sterke som anskaffelsesregelverket når det gjelder avvisning på grunn av forhold ved leverandøren
- Norad legger inn krav om egenerklæring for disse forhold som vedlegg til søknad for alle våre tilskuddsordninger, og vurderer hvordan dette bør reflekteres i BO-malen og avtaleverket
- Norad innhenter en juridisk betenkning som vil gi ytterligere avklaring for behov for tilpasning og oppfølging gitt nye bestemmelser
Reglene – FOA §24-2 – er hentet fra ny forskrift om offentlige anskaffelser (FOA), del III (over 1,1 millioner kr. eks mva), som trådte i kraft 1. januar 2017.
Behov for tydeliggjøring
Norad fremhever at det er behov for å tydeliggjøre hvilke implikasjoner disse bestemmelsene har for sine tilskuddsordninger, og fortsetter:
– Norads holdning er at de samme krav må legges til grunn for tilskudd som for anskaffelse, da det er vanskelig å se for seg at Norad skal ha mindre strenge krav til en tilskuddsmottaker enn en leverandør. I praksis vil det si at et selskap/organisasjon som avvises som aktuell leverandør for en offentlig anskaffelse, også må avvises som aktuell tilskuddsmottaker på Norads ordninger.
Regelverk må justeres
Det er knyttet regelverk til alle tilskuddsordninger Norad forvalter, og disse ordningsregelverkene må dermed justeres for å reflektere de nye bestemmelsene for avvisning av aktører. I tillegg mener Norad det er behov for å legge til et vurderingspunkt om dette tidlig i søknadsprosessen for deres tilskuddsordninger. Det må også, heter det i notatet til DU, legges inn informasjonsplikt for tilskuddsmottaker dersom det skulle falle etter at Norad har inngått avtale.
Mange av Norads tilskuddsmottakere er imidlertid basert i andre land, og:
– Dette reiser en del spørsmål både knyttet til ulike definisjoner av straffbare forhold, og til kvalitet og legitimitet av rettsprosesser i det enkelte land. Dette kan inkludere at selskaper/organisasjoner kan være feilaktig dømt, eller at visse typer organisasjoner kan defineres som kriminelle eller knyttet til terroraktiviteter i henhold til lokale lover, mens de ikke ville vært det etter norsk lov.
Norad peker på at det ikke uten videre er enkelt å finne informasjon om slike forhold knyttet til selskaper/organisasjoner som søker om tilskudd fra Norad. For offentlige anskaffelser baseres slik informasjon seg på egenerklæring fra det aktuelle selskapet. Dette kan være et mulig alternativ også for tilskuddsordninger, ifølge Norad.
Bli den første til å kommentere på "Norad henter tilskudds–nåløye fra anskaffelsesreglene"