Gründer: Laveste pris som eneste kriterium gir sjelden et godt resultat

Anbud365: Gründer Laveste pris som eneste kriterium gir sjelden et godt resultatMagnus Sundell er adm.dir og grunnlegger av finske Oy Black Label Bytes Ab i tillegg til å være styreleder i Kust-Österbottens Företagare. Företagarna er Finlands interesseorganisasjon for små og mellomstore bedrifter med omtrent 70 000 medlemsbedrifter over hele Finland, og fra ulike bransjer (foto: Vaasa Insider).

Skriv ut artikkelen

Laveste pris kan sjelden være det eneste kriterium i en anskaffelse. For å oppnå et godt resultat bør prisinformasjon vurderes i lys av kvalitetskriterier: riktig kvalitet til riktig pris, levert der det trengs, når det trengs. Dette skriver en finsk gründer og forenings-tillitsvalgt. Han har dessuten tro på at gjennom markedsdialog og samarbeid kan alle parter øke sin forståelse av en anskaffelse og deretter oppnå bedre resultater.

Finland står overfor en viktig reform av sin anskaffelseslov. Reformen handler om hvordan man best bruker offentlige midler, stimulerer konkurranse og skaper muligheter for små og mellomstore bedrifter over hele landet. På nettstedet til Företagarna i Finland, fant Anbud365 en artikkel forfattet av Magnus Sundell, bedriftsleder og styreleder i en lokalforening i Företagarna. Han skriver bl.a.:

Transparent sammenlikning

– Når en kommune, et velferdsområde eller en annen offentlig aktør står overfor valget mellom å produsere en tjeneste selv – ved hjelp av egne ansatte eller gjennom et internt selskap – eller å kjøpe den fra en privat aktør, er det behov for en transparent og systematisk sammenligning av kostnader, kvalitet og kriterier. Valget må ikke tas tilfeldig, for eksempel med antagelsen om at egenproduserte eller egenproduserte tjenester alltid er billigere, mer pålitelige eller av bedre kvalitet.

Sundell skriver også at laveste pris sjelden kan være det eneste kriteriet i en anskaffelse. For å oppnå et godt resultat bør prisinformasjon vurderes i lys av kvalitetskriterier: riktig kvalitet til riktig pris, levert der det trengs, når det trengs. Entreprenøren som beregner tilbudet kan, i lys av de spesifiserte kriteriene, tilpasse tilbudet sitt til kundens behov og ønsker. De må også sørge for at den oppgitte prisen dekker alle kostnader og gir en margin for utvikling, amortisering, skatter og fortjeneste.

Markedsdialog og samarbeid

Han løfter frem at gjennom markedsdialog og samarbeid kan alle parter øke sin forståelse av en anskaffelse og deretter oppnå bedre resultater. Hvis store anskaffelser deles inn i mindre deler, kan flere leverandører engasjeres, noe som reduserer avhengigheten av ett enkelt selskap. Dialog, samarbeid og samhandling med en rekke aktører skaper naturligvis en arbeidsmengde for tjenestemenn, men hvis man til slutt lykkes med å skape merverdi, er det sannsynligvis verdt bryet, ifølge Sundell, og:

– Det er viktig at beslutninger tas åpent og med rettferdige regler, ikke bare fra gründernes perspektiv, men også fra skattebetalernes perspektiv.

Bli den første til å kommentere på "Gründer: Laveste pris som eneste kriterium gir sjelden et godt resultat"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*