Anskaffelser en del av selve utviklingsarbeidet fra start til mål, ikke bare sluttpunkt

Anbud365: Anskaffelser en del av selve utviklingsarbeidet fra start til mål, ikke bare sluttpunktÅpen innovasjon – der ideer og løsninger utvikles sammen med eksterne aktører – gir tilgang til flere perspektiver, mer relevant kompetanse og økt innovasjonskraft, slår Johan Englund ast. Han er fagansvarlig for digitalisering i LUP (Leverandørutviklingsprogrammet).

Skriv ut artikkelen

– Vi ser at anskaffelser altfor ofte behandles som et sluttpunkt i prosjekter, i stedet for å brukes som et strategisk verktøy for å utvikle nye løsninger, sier Johan Englund, fagansvarlig for digitalisering i LUP (Leverandørutviklingsprogrammet). Tiden er inne for å tenke mer helthetlig. Anskaffelser må forstås som en del av selv utviklingsarbeidet. Det er en strategisk nøkkel for fremtidens tjenester, heter det i et oppslag på innovativeanskaffelser.no.

Offentlig sektor lykkes best med digitalisering når anskaffelser ses som en del av utviklingsarbeidet – ikke bare en støttefunksjon. Men for å få til dette trengs både kulturendringer, kompetanseløft og bedre rammer for samarbeid. Når anskaffelser kommer inn som sluttpunkt, mister man både tid, innsikt og muligheter til å forme tjenestene i samarbeid med markedet, konstaterer Englund.

Åpen innovasjon – der ideer og løsninger utvikles sammen med eksterne aktører – gir tilgang til flere perspektiver, mer relevant kompetanse og økt innovasjonskraft. Dette gjør det mulig å eksperimentere, teste og ta i bruk ny teknologi raskere enn gjennom tradisjonelle prosesser.

Manglende strategisk bruk

Gjennom Leverandørutviklingsprogrammets 15 års erfaring med innovative anskaffelser er det dukket opp eksempler på hvordan manglende strategisk bruk av anskaffelser kan hemme digitalisering:

  • Virksomheter som utvikler løsninger uten å sikre rettigheter eller tenke på skalering, får problemer når de senere skal anskaffe.
  • Prosjekter som tar viktige veivalg uten å involvere markedet, ender med snevrere handlingsrom enn nødvendig.
  • Digitale løsninger med verdi for mange deles ikke, fordi kontrakter og kostnadsfordeling ikke tilrettelegger for spredning.

Prosjekter som lykkes

Det er spesielt tre fellestrekk som finnes i prosjekter som lykkes med å kombinere anskaffelser og digitalisering:

  • Tidlig involvering av anskaffelser – dialog med markedet og vurdering av kontraktsstrategier allerede fra start.
  • Behovsbaserte krav og smidige prosesser – åpne for at leverandørene kan foreslå nye løsninger og justere underveis.
  • Tverrfaglig samarbeid – innkjøpere, jurister, teknologer og fagpersoner jobber sammen om utviklingen.

Verd å undersøke nærmere

I oppslaget på innovativeanskaffelser.no listes det også opp fem punkter verd å undersøke nærmere:

  • Hvordan kan etater effektivt inkludere kunstig intelligens i behovsanalysen? Hvordan kan vi sikre tilgang på riktig kompetanse og stille krav som åpner for både dagens og fremtidens løsninger?
  • Hvordan øke forståelsen for anskaffelsenes rolle i digitalisering? Mange etater ser anskaffelser som administrasjon, ikke strategi. Hvordan kan vi få ledere og fagmiljøer til å se anskaffelser som nøkkelen til innovasjon?
  • Hvordan sikre et reelt kompetanseløft på tvers av digitalisering, innovasjon og anskaffelser? Uten bedre tverrfaglig kompetanse risikerer vi å fortsette med silotenking og mislykkede prosjekter.
  • Hvordan redusere risikoaversjon og frykt for regelverksbrudd? Handlingsrommet er større enn mange tror. Hvordan kan vi bygge trygghet slik at regelverkene brukes som verktøy – ikke som hinder?

Bli den første til å kommentere på "Anskaffelser en del av selve utviklingsarbeidet fra start til mål, ikke bare sluttpunkt"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*