Overbeviste ikke revisjonen om bruk av unntak, da ble det ulovlig direkteanskaffelse

Anbud365: Revisjonsrapport Brukte unntak uten dokumentasjon, da ble det ulovlig direkteanskaffelseKontrollutvalget i Bergen kommune har for tiden til behandling en forvaltningsrevisjonsrapport der det bl.a. fremgår at en ulovlig direkteanskaffelse er gjort. På bildet leder av kontrollutvalget i kommunen, Per-Arne Larsen (foto: Helle Frogner/Venstre).

Skriv ut artikkelen

Bergen blir anbefalt å holde seg til lover og regler, samt egne rutiner, når kommunen anskaffer helse- og omsorgstjenester. Det fremgår av en forvaltningsrevisjon, der det ble konstaterte at et kjøp av tjenestetilbud var gjort uten forutgående Doffin-kunngjøring. Bare en leverandør ble kontaktet, en leverandør man hadde rammeavtale med. Imidlertid ble dette en kontrakt utenfor rammeavtalen. Noe dokumentasjon for bruk av et unntak har ikke revisjonen funnet, ut over å mene at det ikke var andre alternativer i markedet.

Saken fremkommer i forvaltningsrevisjonsrapporten «Tjenestetilbudet for mennesker med komplisert diagnosebilde og sammensatte lidelser» utarbeidet av Deloitte for Bergen kommune.

Direkteanskaffelse

Formålet med forvaltningsrevisjonen har vært å undersøke i hvilken grad Bergen kommune har sikret et forsvarlig tjenestetilbud til en ikke navngitt enkeltperson. På grunn av at kommunen ikke hadde et tilgjengelig tilbud som kunne møte personens behov, ble det anskaffet et tilbud fra en privat leverandør. Den første kontrakten mellom Aberia avlastning og kommunen ble inngått for perioden april 2020 til oktober 2020, den for oktober 2020 til desember 2022.

Deloitte har fått opplyst at bestillingen av personens botilbud hos Aberia ble gjennomført utenfor kommunens rammeavtale med Aberia Avlastning. Ifølge dokumentasjon Deloitte har mottatt, henvendte kommunen seg direkte til Aberia Avlastning om kjøp av bo- og tjenestetilbud til Daniel. Det ble ikke innhentet tilbud fra flere leverandører. Begrunnelsen for dette var at det ble vurdert å ikke være andre alternativer tilgjengelig på markedet, heter det i rapporten.  Anskaffelsen ble heller ikke kunngjort i Doffin i forkant

Ikke videreføring av kontrakt

Anskaffelsen av tjenester fra Aberia Avlastning ble etter Deloittes mening ikke gjennomført i samsvar med grunnprinsippet om etterprøvbarhet. Deloitte har ikke mottatt dokumentasjon som synliggjør vurderinger som er lagt til grunn i forbindelse med anskaffelsen, og som tilsier at unntakene i anskaffelsesforskriften § 30-4 m. fl. kan legges til grunn i saken.

– Det er uheldig at det ble inngått to forskjellige kontrakter om Daniels botilbud, i april 2020 og i september 2020. Selv om kommunen i verifisering viser til at kontrakten fra september 2020 skal anses som en videreføring av den første, kan Deloitte ikke se at det er skriftliggjort at denne kontrakten er en slik videreføring.

I samsvar med rettsregler

Kontrakten inngått i april 2020, som benytter seg av Bergen kommunes egen kontraktsmal, er en relativt utfyllende kontrakt som setter krav til de ansattes kompetanse, opplæring, etterlevelse av regelverk, samt rapportering fra leverandør. Den andre kontrakten, som er relativt kort, stiller ingen krav til de ansattes kompetanse, og angir kun overordnede krav til at leverandøren skal følge gjeldende lover og regler, samt at Bergen kommune kan be om dokumentasjon fra leverandøren ved behov.

Blant anbefalingene i rapporten fra Deloitte står det at kommunen bør sikre at inngåelse av kontrakter med leverandører av helse- og omsorgstjenester gjøres i samsvar med rettsregler og Bergen kommunes interne rutiner, og at det sikres at det stilles tydelige krav til tjenestens innhold, nødvendige kompetanse og leverandøroppfølging.

Bli den første til å kommentere på "Overbeviste ikke revisjonen om bruk av unntak, da ble det ulovlig direkteanskaffelse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*