Regelverket for offentlige anskaffelser bør endres til også å inkludere en plikt om å ta med sirkularitet – sammen med klima og miljø – med krav om minst 30 % vekting. Samtidig må oppdragsgivere i offentlig og privat sektor gjennom vesentlige kompetanseløft og gjøres i stand til å planlegge, foreta og følge opp tilstrekkelige sirkulære anskaffelser. Dette er hovedpunkter i et høringssvar fra Atea, Norges største leverandør av IT-løsninger og -tjenester til offentlig sektor.
Klima- og miljødepartementet har hatt rapporten fra ekspertgruppen for utredning av virkemidler for å fremme sirkulære aktiviteter – “Ikke rett fram”– på høring. Blant de 170 høringssvarene fins også et fra Atea AS. Om lag 70 % av Ateas omsetning er til offentlig sektor, og selskapet har over 500 offentlige virksomheter som kunder i Norge.
Plikt til å vekte sirkularitet
I høringssvaret fremhever Atea at det er utrolig viktig at offentlig sektor går foran i den sirkulære omstillingen. Da vil det å bruke den offentlige innkjøpsmuskel være viktig. De peker også på deres erfaringer om at kompetanse på bærekraft til offentlige oppdragsgivere stort sett er mangelfull og at dette preger anskaffelsene. Oppdragsgivere i offentlig og privat sektor må gjennom vesentlige kompetanseløft og gjøres i stand til å planlegge, foreta og følge opp tilstrekkelige sirkulære anskaffelser, heter det.
Atea slår dessuten til lyd for at regelverket for offentlige anskaffelser bør endres til også å inkludere en plikt om å vekte klima, miljø og sirkularitet med minst 30 %. Deres erfaringer er at etterlevelsen av hovedregelen i FOA § 7.9 bare blir fulgt i ca 40 % alle offentlige anskaffelser, og at bruken av unntaksbestemmelsene (FOA § 7.9 (4) og (5) bare følges ca 30 % og at ingen av de 30 % innfrir forskriftens krav om forklaring.
Ikke enig med ekspertgruppen
Atea sier seg dermed overrasket over at ekspertgruppen ikke har omtalt manglende etterlevelse og hvilke konsekvenser dette bør få for valg av og strenghet på virkemidler. Atea er ikke enig med ekspertgruppen, heter det, om at økt innarbeidelse av sirkularitet offentlige anskaffelser ikke kan styres gjennom forskrift. Tvert imot viser erfaring at forskriftsendringer er et av de mest effektive virkemidlene for å oppnå tilstrekkelig effekt, understreker Atea. De anser også at erfaringene siden årsskiftet 2023/2024 viser at en prosentsats for vekting av bærekraft må opprettholdes og at det må fokuseres primært på kompetanseutvikling og veiledning.
Anbefalinger
En rekke anbefalinger er for øvrig å finne i høringssvaret fra Atea, bl.a.:
o DFØs forslag til kriterier og krav bør forbedres, og inkludere (for relevante produktkategorier)
- Krav om at brukt utstyr skal foretrekkes.
- Høye krav til sirkulære produktegenskaper for fabrikknye produkter.
- Konkrete krav til sirkulære verdiøkende tjenester fra forhandlerleddet, som inkluderer bærekraftoptimalisering, innsamling og gjenbruk av produktemballasje, miljøoptimal transport og distribusjon, miljøoptimal konfigurering, livsforlengende tjenester, bistand til å velge de mest bærekraftige produktene, livsforlengende tjenester (service, support, reparasjoner, tilgang på dokumentasjon, tilgang til reserdeler til reparasjoner og oppgraderinger, utvidet garanti utover minimumsperiode, tilgang til beskyttelsestilbehør, osv), støtte til ombruk, innsamling av avhendede produkter, produkt- og komponentgjenbruk, materialgjenvinning og bærekraftsrapportering.
- Alle anskaffelser skal inkludere ombruk.
- Ved anskaffelser av fabrikknye varer skal giftfrihet prioriteres høyt.
- Alle anskaffelser skal inkludere en plikt om 100 % innsamling av alle avhendede leverte produkter (inkluderer tidligere produkter som erstattes).
o Det innføres en plikt om å dokumentere at det for alle anskaffelser er foretatt en tilfredsstillende anskaffelsesplanlegging som inkluderer dokumentasjon på vurderinger av avfallspyramidens prinsipper med en etterprøvbar forklaringsplikt at det er klart nødvendig å anskaffe fabrikknye varer.
o Det innføres retningslinjer som innebærer at ved tildelinger i konkurranser hvor det kan leveres også fabrikknye produkter, så skal tilbud som har best sirkularitet alltid foretrekkes.
o For å effektivisere anskaffelser bør legges vekt å anvende tredjepartsverifiserte i samsvar med ISO 14024 miljømerker basert på et livssyklusperspektiv som inkluderer sirkularitet, hvor sertifiseringer med dokumentert best bærekraftseffekt (som inkluderer sirkularitet) alltid skal foretrekkes – spesielt sertifiseringer som inkluderer fravær av farlige og skadelige stoffer.
Bli den første til å kommentere på "Leverandør: Kompetanseløft og plikt til minst 30% vekting av sirkularitetskrav må til"