En kontrakt i milliardklassen i regi av Kystverket med varighet frem til 2042 har åpning for å fase inn ny teknologi underveis i kontraktfasen. Den inneholder en klausul om Value Engineering gir rom for innovasjon etter at kontrakten er signert. Dette er den desidert største kontrakten i Norge hittil som inkluderer Value Engineering i Norge. Kystverket vil ikke nå sine klimamål om de ikke faser inn ny teknologi underveis, heter det.
Kontrakten som Kystverket skal inngå, er en ny driftsavtale for tilbringertjenesten som sørger for at losen kommer seg trygt og effektivt til og fra lossøkende skip langs kysten. Den nye avtalen som skal være operativ fra 2028. Dette er en kontrakt i milliardklassen, ifølge innovativeanskaffelser.no, og med varighet på over 10 år er den et godt utgangspunkt for en systematisk verdioptimaliseringsprosess slik Value Engineering er.
Ta høyde for teknologi-utvikling
Kystverket valgte å inkludere Value Engineering i kontrakten fordi de ikke vil klare å nå klimamålene uten at de også faser inn nye teknologi underveis i kontraktsperioden. På det tidspunkt de kommer ut med denne anskaffelsen, er noen miljøteknologier fremdeles ikke modne nok til å kunne tas i bruk i en tjeneste som krever 24/7-leveranser fra oppstart i 2028.
Et forpliktende partnerskap om innovasjon og utvikling i kontraktsperioden er viktig for Kystverket. Uten gode relasjoner mellom partene i kontraktsperioden mener de at de ikke vil oppnå de mål som er satt for tjenesten. Kontrakten må ta høyde for at utvikling og innfasing av ny miljøteknologi også må kunne skje underveis, og med Value Engineering legger vi best mulig til rette for akkurat det. Med en kontrakt, som inklusive opsjoner, vil gjelde frem til 2042 er Value Engineering et nyttig og nødvendig verktøy for oss å ta i bruk i denne kontrakt, heter det.
Ikke nytt for Kystverket
Det vil også være mulig å optimalisere tilbringertjenesten underveis på områder som ikke omhandler miljø og klima. Med Value Engineering-klausulen har de et godt system også for andre typer verdioptimalisering i kontraktsperioden.
Denne typen klausuler i kontrakter er ikke noe nytt, heller ikke for Kystverket. Også den gjeldende kontrakten for tilbringertjeneste for losbåter hadde en formulering om ikke-vesentlige endringer. I den nye kontrakten er det imidlertid tydeliggjort hvem som kan initiere en slik prosess, når det kan gjøres og hvordan prosessen skal struktureres.
Hva er Value Engineering?
Verdioptimalisering kan være er grei oversettelse til norsk. Når kontrakten har vært virksom i to år kan oppdragsgiver innkalle leverandørene til Value Engineering: systematisk og fasilitert prosess der et tverrfaglig team med representanter både fra oppdragsgiver og leverandør jobber sammen for å forbedre verdien av tjenesten gjennom analyse av funksjoner. (Definition by SAVE International). Det er både en analytisk og kreativ prosess, og dersom teamet kommer opp med en idé til forbedring av tjenesten skal verdien av en eventuell besparelse fordeles likt mellom oppdragsgiver og leverandør. Et annet vesentlig poeng er at man bruker funksjonsbeskrivelser når man legger inn Value Engineering i kontrakter. En funksjonsbeskrivelse har lengre «varighet» enn en løsningsbeskrivelse, og utvider samtidig det juridiske rommet for hva en ikke-vesentlig endring kan være.
Bli den første til å kommentere på "Milliardkontrakt med åpning for innfasing av ny teknologi underveis"