Forslaget til statsbudsjett representerer en nær dobling av kapasiteten ved Statens innkjøpssenter. Dersom forslaget blir vedtatt vil vi være i stand til å gjennomføre langt flere fellesavtaler, sier avdelingsdirektør Kjetil Østgård, som leder Statens innkjøpssenter i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ). I et intervju med Anbud365 understreker han at senteret arbeider målrettet for å utløse potensialet for effektivisering og ha et aktivt fokus på gevinstrealisering.
Østgård poengterer at det i senteretshandlingsplan for kontorområdet ligger det et stort antall fellesavtaler med tilhørende potensial for effektivisering. Og:
«Dashbord»
– Utover flere fellesavtaler ser vi også på hvordan vi jobber for å nå våre mål. Noe er av “indremedisinsk” art, men vi tror virksomhetene omfattet av ordningen etter hvert vil oppleve en bredere totalpakke fra oss. Vi jobber for tiden både med utvikling av «Dashbord» som viser prestasjon på avtalene og en ny plattform for samhandling med virksomhetene på avtalen, opplyser han.
Gevinstrealisering
Statens innkjøpssenter ønsker et styrket fokus på aktiv gevinstrealisering. – Etter snart 10 år med en økende avtaleportefølje har vi opparbeidet oss gode erfaringer om hvordan avtalen brukes, slår Østgård fast. Vi har tilgang på en stor mengde data fra avtalene i porteføljen som vi vil benytte for å jobbe målrettet mot høyere gevinstrealisering.
For alle fellesavtalene som inngås utarbeides et rammedokument med anbefaling til hvordan avtalene skal brukes for å hente ut gevinstpotensialet i avtalene. Østgård forteller at «Dashbord» vil ta utgangspunkt i KPI-er beskrevet i rammedokumentene og gi oss og virksomhetene oversikt over prestasjoner og måloppnåelse. KPI-ene kan være i ulike dimensjoner, eksempelvis innen kvalitet, bærekraft og økonomi. Eksempler kan være i hvilken grad virksomheten bruker tog i stedet for fly eller i hvilken grad det handles på standardsortimentet. Indikatorene vil ikke representere noe fasitsvar, men som navnet uttrykker kan de være en indikasjon på en tilstand.
Og plattform for samhandling?
– God og effektiv samhandling med virksomhetene omfattet av innkjøpsordningen er viktig for måloppnåelse, konstaterer han. Vi opplever at vi i dag ikke har tilstrekkelige verktøy for å samhandle med virksomhetene og leverandørene. Derfor er vi i prosess med å se på hvordan vi kan få bedre systemstøtte for dette. Vi er i planleggingsfasen på en anskaffelse av det vi så langt har kalt en “samhandlingsplattform”. Plattformen vil være vår viktigste kanal for effektiv kommunikasjon med lokale avtaleforvaltere i virksomhetene.
– Hva med kommunene?
– Vi har ingenting nytt å melde her, er Østgårds svar. Det er fortsatt usikkerhet om og når kommuner eventuelt kan få tilbud om å delta på de statlige fellesavtalene til innkjøpssenteret. Dersom dette skulle bli en realitet vil vi med «Dashboard» og nytt samhandlingssystem være langt bedre rustet til å håndtere økningen i kompleksitet dette vil medføre.
Bli den første til å kommentere på "Statens innkjøpssenter: Klar for dobling av kapasitet, langt flere fellesavtaler"