Oslo kommunes anskaffelsesområde skal videreutvikles og forbedres. Det innebærer bl.a. ny, felles bestillingsløsning for kommunens virksomheter, nytt konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) og kontraktsadministrasjonsverktøy (KAV) til bruk i alle virksomhetene og videreutvikling og strategisk bruk av samkjøpsporteføljen. Innkjøpsprosessen skal ytterligere profesjonaliseres, noe som vil bidra til at Oslo kommune er en attraktiv arbeidsgiver for dyktige innkjøpere i årene fremover. Det er signaler som er å finne i Oslobudsjettet for 2026.
Det heter i Oslobudsjettet at systemer, krav og retningslinjer for å understøtte et mer bærekraftig forbruk i Oslo kommune skal videreutvikles. Det innebærer bl.a. å øke andelen ombruk, gjenbruk, deling og reparasjon, særlig for kommunens kjøretøy- og maskinpark og IKT-utstyr. Lengre levetid og økt deling av kommunens innkjøpte eiendeler vil både gi økonomiske gevinster og bidra til å nå kommunens mål om mer bærekraftig forbruk, heter det.
Oslomodellen
Gjennom å tilrettelegge for effektiv oppfølging av Oslomodellen og nye nasjonale krav og føringer, vil kommunen også bidra til å understøtte et mer seriøst arbeidsliv og mer systematisk oppfølging av kommunens leverandørkjeder. Dette vil også tilrettelegge for, og styrke, oppfølgingen og kontrollen av leverandørers oppfyllelse av kommunens klima- og miljøkrav, poengteres det.
Ny felles bestillingsløsning
I det kontinuerlige arbeidet med å forbedre kommunens anskaffelser og innkjøp, er det identifisert et behov for å innføre en felles bestillingsløsning i kommunen, fremholdes det i Oslobudsjettet for 2026. Dette vil gi kommunens virksomheter et enkelt og intuitivt verktøy for å bestille varer og tjenester etter eget behov. En felles bestillingsløsning vil gi virksomhetene bedre priser på varer og tjenester som kjøpes, da bestillingene gjøres på store rammeavtaler for hele eller større deler av kommunen, samtidig som virksomhetene vil spare administrative ressurser knyttet til innkjøp. Felles bestillingsløsning vil også redusere antall feilmerkede fakturaer, noe som vil frigjøre tid som brukes til manuell oppfølging av fakturahåndtering.
KGV og KAV
– Det er behov for å anskaffe nytt konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) og kontraktsadministrasjonsverktøy (KAV), da dagens avtale utløper i august 2025 og alle opsjoner på forlengelse er utløst, heter det. Siden 2018 har det vært påbudt for offentlige oppdragsgivere å benytte elektronisk kommunikasjon ved gjennomføring av offentlige anskaffelser med verdi over kr 1,3 mill.
Nytt system vil sikre at kommunen oppfyller kravet om elektronisk kommunikasjon, ifølge budsjettet. I tillegg vil nytt verktøy sikre at kommunens innkjøpsprosesser og oppfølging av inngåtte kontrakter gjennomføres bedre og mer effektivt, med redusert bruk av manuelle arbeidsprosesser. Dette vil også gi gevinster i form av redusert tidsbruk. Nytt system vil ta hensyn til personvern og sikkerhet, og understøtte kommunens digitaliseringsstrategi. Systemet vil bidra til å profesjonalisere innkjøpsprosessen ytterligere, noe som vil bidra til at Oslo kommune er en attraktiv arbeidsgiver for dyktige innkjøpere i årene fremover.
Strategiske innkjøpsmetoder
Strategiske innkjøpsmetoder som fremmer bærekraftige og kostnadseffektive anskaffelser, skal videreutvikles, fremgår det av budsjettet for 2026. Etterlevelsen av regelverket skal styrkes, samt bidra til at virksomhetene blir bedre til å ivareta informasjonssikkerhet ifm. kommunens anskaffelser. Bruken av kommunens samkjøpsavtaler skal økes og derigjennom få bedre utbytte av kommunens samlede innkjøpsmakt.




Bli den første til å kommentere på "Oslo 2026: Ambisiøs satsing på anskaffelser, området skal forbedres og videreutvikles"