12 tegn på karteller i anbud

Anbud365: 12 tegn på karteller i anbudKonkurrence – og Forbrugerstyrelsen, her ved sin direktør, Jakob Hald, har vist fram 12 varselslamper som bør lyse når det er fare for kartell (foto: Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen).

Skriv ut artikkelen

Danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har laget en liste over 12 tegn som alle kan tyde på at man har med et kartell å gjøre. Karteller kan manifestere seg på forskjellige måter. Noen ganger handler det om hvordan anbudene er skrevet og utformet. Andre ganger handler det om prisene eller mønstrene på tvers av flere anbud.

Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen gir her de typiske varseltegnene:

Tegn på fellestrekk i anbudene

• Kopiering: Flere anbud er svært like hverandre – de bruker samme beregningsmetode, har samme priser, samme dokumenter eller samme spesielle formulerings- og stavefeil.
• Konfidensielle detaljer: Informasjon i et anbud antyder at tilbyderen kjenner til konfidensielle detaljer fra de andre anbudene.
• Fellestrekk i metadata: Metadataene til dokumentene avslører uregelmessigheter. For eksempel at én person har laget dokumenter fra flere tilbydere, eller at en konkurrent har korrigert en annen tilbyders materiale.

Tegn på prissetting

• Høye priser: Prisene i de mottatte tilbudene er betydelig høyere enn forventet.
• Identisk prissettingsatferd: Flere selskaper hever prisene samtidig og med samme beløp – uten forklaring.
• Nye leverandører presser prisen: Tilbud fra nye leverandører fører til et merkbart fall i det «normale» prisnivået.

Tegn på mønstre i flere anbud

• Bytter på: Leverandører bytter på å gi det laveste budet.
• Underleverandørmønstre: Vinneren velger alltid de samme underleverandørene fra de samme konkurrentene – eller underleverandørene bytter på å få en del av oppgaven, slik at den fordeles mellom kartelldeltakerne.
• Ønske om flere leverandører: Når bedrifter krever at kontrakten tildeles flere leverandører, i stedet for én leverandør.
• Vinner- og tapermønstre: De forskjellige leverandørene vinner samme andel anbud hvert år – eller ser ut til å vinne anbud i visse områder.
• Mønstre i anbudsnivåer: Noen leverandører gir alltid de høyeste eller laveste budene for visse oppgaver eller i visse geografiske områder.
• Lav interesse: Noen bedrifter byr ikke på oppgavene, selv om de vanligvis gjør det og lett kunne gjort det – uten at det er en god grunn.

Bli den første til å kommentere på "12 tegn på karteller i anbud"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*