Skapte bedre helsetjenester og millongevinst-mulighet for kommunene

Anbud365: Skapte bedre helsetjenester og millongevinst-mulighet for kommuneneJevgenija Maltavniece, koordinator for helseteknologi og Tove Nordhagen Adolfsen, fysioterapeut på rehabiliterende innsatsteam i Færder kommune, er svært fornøyde med aktiviseringstjenesten Berntsen (foto: Færder kommune).

Skriv ut artikkelen

Gjennom et innovasjonspartnerskap mellom Stavanger kommune og Innocom så en digital treningsassistent – populært kalt Berntsen Beinlaus – dagens lys. En fersk samfunnsøkonomisk analyse utført av Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) viser at Berntsen ikke bare skaper bedre helsetjenester – den kan også spare kommunesektoren for flere hundre millioner. Forankring i så vel ledelse som organisasjonen ellers er bunnplanken for suksess.

Gjennom nettbrett og en app får eldre gjennom treningsassistenten tilgang til skreddersydde treningsprogrammer, som gir bedre egenmestring og reduserer behovet for tradisjonell fysioterapi. I tillegg reduserer Berntsen behov for andre hjemmetjenester, da de eldre blir tryggere og mer selvstendige. Løsningen er i dag i bruk i over 20 kommuner og på Sunnaas sykehus.

Gevinstanalyse

En gevinstanalyse utført av LUP, basert på data fra Færder kommune viser tydelige resultater:

  • 36 000 kroner spart per lisens årlig
  • 1,8 mill i netto gevinst over fem år i Færder kommune (med bare 11 lisenser)
  • Potensial for 352 mill til 1,05 mrd i samfunnsøkonomisk gevinst dersom løsningen tas i bruk i alle landets kommuner
Innocom-teamet bak
aktiviseringstjenesten Berntsen.
Fra venstre: Investor Anna Stykket,
fagansvarlig fysioterapeut,
produktansvarlig Lina Lindegaard
og daglig leder Hege Eiklid
(foto: Innocom).

Blant Færders erfaringer er at de kan ha færre besøk hos pasientene fordi Berntsen erstatter noen av dem, og dermed følge opp flere pasienter. Å utnevne en konkret prosjektleder med ansvar for å følge opp hele prosessen har vært avgjørende for å lykkes. Denne rollen har sikret at alle involverte har fått både nødvendig faglig støtte og veiledning, noe som har bidratt til at Berntsen-løsningen er blitt integrert i kommunens rutiner og praksis, heter det i en omtale på innovativeanskaffelser.no.

Ledelsesforankring

Erfaringene fra Færder kommune viser hvor avgjørende dedikert oppfølging og eierskap til innføringen er for å lykkes over tid, en utfordring mange møter på når det kommer til å ta i bruk løsninger som kommer opp etter innovative anskaffelser.

Skien kommune har tatt i bruk nær 40 enheter og har lykkes med å ta løsningen i bruk. – For at innovative anskaffelser av velferdsteknologi skal lykkes, må det være forankret i ledelsen, heter det. Og i både Færder og Skien har ledelsen hele veien stått bak anskaffelsen og bidratt til å gjennomføre løsningen bredt i organisasjonen.

Ikke spare seg inn i helseteknologi

I tillegg til økonomiske besparelser, viser analysen at Berntsen gir forbedringer i pasientenes fysiske funksjon, søvn, matlyst og psykiske helse. Brukerne rapporterer også økt motivasjon og trygghet. Berntsen gjør det mulig å følge opp eldre lengre og mer kontinuerlig – uten at det går på bekostning av kapasitet.

En gjenganger i analysen og i samtaler med kommunene er at teknologien alene ikke er nok. Skal man lykkes, må det være forankring i hele organisasjonen – fra fagpersoner til ledelse.  Man kan ikke spare seg inn i helseteknologi, fremgår det av oppslaget i innovativeanskaffelser.no. Kommunene må tørre å ha fokus på endringsledelse og tjenesteinnovasjon for å kunne hente ut gevinstene.

I Skien og Færder kommune er Berntsen nå i ferd med å bli en del av det faste behandlingstilbudet. Sunnaas sykehus er også i gang med digital hjemmeoppfølging av slagrammede afasipasienter, med hjelp av Berntsen.

Bli den første til å kommentere på "Skapte bedre helsetjenester og millongevinst-mulighet for kommunene"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*