– Vi har hatt heldagsmøte med fire leverandører innen området kontorrekvisita/renholdsprodukter nå i januar med det formål å komme frem til en løsning som eliminerer problemet med strategisk prising. Vi endte opp med en løsning som nå testes ut. Noen optimal løsning er det ikke, men den beste vi klarte å identifisere innenfor dette produktområdet, forteller Øystein Sætrang, medlem av kommentatorkorpset til Anbud365 og innkjøpsleder i Hedmark fylkeskommune.
Anbud365 har utfordret kommentatorkorpset til å mene noe om strategisk prising. Ofte er det snakk om lav prising på nøkkelelementer i en avtale, for så å forsøke å ta igjen «det tapte» på tilleggsprodukter/–ytelser. Noen har også opplevet prising på kroner 0 av noen konsulenter, gjerne «juniorkonsulenter», for så å ta det igjen på bruk av høyt prisede «seniorkonsulenter». Kan være effektivt for å vinne konkurranser, men kan føre til at «taperne» i konkurransen forlater markedet og satser på noe annet. Ved neste avtalekonkurranse kan det være at markedet dermed har færre aktører. Det kan også skje at strategien fra leverandørens side ikke lykkes, slik at det blir problemer underveis i avtaleperioden.
Andre motiver kan f.eks. være å skaffe seg volum og referanse til senere markedsføring. Tilbyderne kan selvfølgelig i noen tilfelle også ha overkapasitet man ønsker å sysselsette.
Sætrang forteller at han har vært utsatt for strategisk prising, og Anbud365 spør:
– Hvordan gav det seg uttrykk og hva ble eventuelt konsekvensene?
– Det skjedde senest på kontorrekvisita nå i høst. Kjernesortimentet var priset lavt, mens kantsortimentet til dels ga brukerne hakeslepp. Det slo tilbake både på innkjøpsavdelingen og leverandøren. Det ble møte med leverandøren og kantsortimentet ble priset ned.
– I den grad du synes strategisk prising er en uting, hva kan gjøres for å avgrense/redusere fenomenet?
– Hedmark fylkeskommune med samarbeidsparter er nå ute med renholdsartikler, papir og plast, fremholder Sætrang. I den sammenheng har vi hatt heldagsmøte med fire leverandører nå i januar med det formål å komme frem til en løsning som eliminerer problemet. Vi gikk ned alle blindveier, snudde alle steiner – og endte opp med en løsning som nå testes ut. Noen optimal løsning er det ikke, men den beste vi klarte å identifisere. I dette tilfellet har vi identifisert et kjernesortiment som utgjør ca. 240 varelinjer og 80 % av volumet i kroner. Dette skal prises. For kantsortimentet skal tilbyderne konkurrere på en påslagsprosent på innpris, og så må oppdragsgiver ta stikkprøver jevnlig for å sjekke at påslagsprosenten er i henhold til avtale. Siden ikke alle i denne bransjen opererte med offentlig tilgjengelige prislister, var det ikke mulig å ta utgangspunkt i prislister minus rabatt. Når slike prislister finnes, kan rabatt på veiledende priser for kantsortimentet være en like bra innfallsvinkel.
Bli den første til å kommentere på "Tester løsning som kan eliminere problemet med strategisk prising"