Vi trodde hoffleverandørenes tid var forbi, men nå foreslås det å fjerne vernet mot kameraderi. Det er reaksjonen fra NHOs ekspert på offentlige anskaffelser, advokat Arnhild D. Gjønnes, på at paragrafen med de grunnleggende prinsippene (§4 i dagens lov) ikke er med i forslaget til endret anskaffelseslov. I stedet skal alminnelige forvaltningsrettslige regler gjelde, ifølge regjeringen. Ikke minst for små og mellomstore bedrifter – og «start-ups» – kan dette få alvorlige følger.
Forvaltningsrettens likebehandling beskytter bare de som har deltatt i konkurransen, fremholder hun overfor Anbud365, mens likebehandlingsregelen i de grunnleggende prinsippene beskytter både de som deltar i konkurransen og de som ikke kom til bordet – altså de potensielle leverandørene. Og leverandørene mister muligheten til å klage til KOFA på brudd på de grunnleggende prinsipper, da prinsippene forsvinner fra regelverket.
Mest forståelige rammer
Regjeringen foreslår i lovutkastet å oppheve § 4 «for å unngå at de EØS-rettslige prinsippene utgjør et hinder for å innføre forenklede regler for anskaffelser under EØS-terskelverdi», Gjeldende § 4 forplikter oppdragsgiver til å opptre i tråd med prinsippene om konkurranse, likebehandling, forutberegnelighet, etterprøvbarhet og forholdsmessighet. Prinsippene gir de mest forståelige rammene for offentlige anskaffelser, poengterer Gjønnes.
NHOs forslag
NHOs anskaffelsesekspert påpeker imidlertid at forenkling kan oppnås uten å demontere prinsippet i lov:
• Behold § 4 som overordnet minstenorm for alle anskaffelser.
• Eventuelt presiser i loven at oppdragsgiver kan sette et maks antall tilbud som den vil vurdere eller lignende.
– Dette ivaretar behovet for enkelhet, samtidig som likebehandling, forutberegnelighet, etterprøvbarhet og forholdsmessighet fortsatt gjelder eksplisitt for alle oppdrag.
«Kommunal regeldialekter»
Uten § 4 som felles prinsippnorm vil under-terskel-anskaffelser i større grad styres av lokale rutiner og alminnelig forvaltningsrett, fremholder hun. Det øker faren for grunnleggende «kommunale regeldialekter» i kravstilling, dokumentasjon og klagehåndtering, og svekker forutberegneligheten for markedet, særlig for SMB-er og Start-ups. Regjeringen erkjenner samtidig at opphevelsen gir EØS-retten «mindre betydning» i slike anskaffelser – hvilket i praksis reduserer ett av de mest harmoniserende kontrollrammeverkene.
Lovproposisjonen drøfter at høyere innslagspunkter/forenklinger kan ha negative virkninger «som følge av svekket konkurranse, økt fare for korrupsjon», selv om helhetsvurderingen veier mot forenkling. – Når dette kombineres med å fjerne § 4, svekkes også hjemmelsmessig «ankerfeste» for KOFA/domstoler i småkjøp, og byrden flyttes til mer utydelig bakgrunnsrett. Dette rammer særlig nye og mindre leverandører, som er mest avhengige av klare og ensartede spilleregler, understreker Gjønnes.
To ulike «familier»
Lovforslaget flytter under-terskel-området fra en anskaffelsesrettslig grunnorm (konkurranse/likebehandling/forutberegnelighet/etterprøvbarhet/forholdsmessighet) til et forvaltningsrettslig bakteppe (enkeltvedtakslære, forvaltningsprosess). Dette er to ulike «familier» hva gjelder formål, begrepsbruk og sanksjonsmekanismer, slår Gjønnes fast. Risikoen er økt tolkningsrom og uensartet praksis som resultat. Anskaffelser under EØS-terskelverdi omfatter ikke bare småanskaffelser. Det er ikke klart hvor terskelen blir for BA-anskaffelser, men den blir trolig 3 mill – det er også store anskaffelser for SMB.
– Loven skal sikre god ressursutnyttelse og tillit til anskaffelser, konstaterer hun. Disse målene realiseres i stor grad gjennom de grunnleggende prinsippene som styrer også anskaffelser under terskelverdier. Det er ikke åpenbart at opphevelse av § 4 er det proporsjonale virkemiddelet for å oppnå forenkling.




Bli den første til å kommentere på "NHO raser mot fjerning av grunnleggende prinsipper: Nå fjernes vernet mot kameraderi"