Et nytt prosjekt skal bidra til at Oslo kommune kan stille bedre krav til utslippsfrie byggeplasser gjennom innovative offentlige anskaffelser. Ved å ta i bruk nye forskningsmetoder knyttet til både transport og andre utslippstunge byggeaktiviteter, kan prosjektet «Utslippsfrie byggeplasser» bidra med kunnskap for å få på plass en innovativ anskaffelsesprosess, ifølge en melding fra SINTEF Byggforsk.
Prosjektet har fokus på samferdsel og transport, men det er også nødvendig å se på blant annet prosesser, energibruk, LCA, optimering og digitalisering, heter det. Også mulig overføringsverdi av nye teknologier fra annen industri er tema.
For å nå målet om utslippsfrie byggeplasser trengs det en betydelig heving av kompetansenivået innenfor områder som i dag ikke berøres ved krav i offentlige anskaffelser. Prosjektresultatene vil gi offentlige byggherrer i Oslo-regionen et grunnlag for å formulere krav til utslippsfrie byggeplasser og stimulere til nye, innovative anskaffelsesprosesser. På sikt vil dette bidra til en reduksjon av de totale utslippene fra transport og samferdsel.
Case i prosjektet
Lia barnehage i Oslo er case i prosjektet. Skanska er i gang med å bygge barnehagen nå, med Omsorgsbygg som byggherre.
Resultatene vil kunne deles med andre offentlige byggherrer, og bidra til utvikling av nye innovative og utslippsfrie produkter. Det vil kunne føre til et markedspotensial for private regionale aktører som entreprenører, og redusere avfall og sløsing av ressurser ved f.eks. optimering av logistikk.
Veiledning kommer
Ifølge meldingen fra SINTEF skal det til neste år publiseres en veiledning som skal hjelpe offentlige byggherrer til å stille sterkere krav om utslippsfrie byggeplasser.
Som svar på den første juridisk bindende globale klimaavtalen signert i Paris i 2015 (COP21), har Oslo kommune satt som mål å halvere CO2-utslippene innen 2020, og redusere dem med 95% innen 2030.
Stort potensial
Ett av tiltakene omfatter utfasing av fossildrevne varetransporter. Bygg- og anleggsnæringen står for ca. 1,2% av landets totale utslipp. Rundt 5% av utslippene stammer fra oppvarming og uttørking av bygg, mens resten kommer fra transport og drift av maskiner.
The Research Centre on Zero Emission Buildings (ZEB) viste nylig at utslipp fra driften av et undervisningsbygg tilsvarte de totale utslippene fra oppføringen av bygningen. – Utslippene fra byggefasen skjer i løpet av ett år, mens utslipp i driftsfasen foregår over 60 år eller mer. Byggefasen representerer altså et stort potensial for å redusere de samlede miljøeffektene over bygningens levetid, sier forsker Marianne Kjendseth Wiik ved SINTEF Byggforsk.
Mange yrkeskjøretøy er avhengige av duggfrie ruter og speil for at sikkerheten skal ivaretas.
Oppvarming av førerhus og varme til speil kommer direkte eller indirekte fra motorer som går på fossilt brensel.
Manglende tørking av bygg i byggefasen kan ofte føre til sopp i driftsfasen. Og dårlig utlufting gir helseplager til brukerne av byggene.
Hvordan blir produktiviteten i kontorlandskapet med 14 graders varme eller kaldere dersom de skulle jobbe under slike forhold som noen maskinførere må.