Skatteetaten har trukket fra et prosjekt som skal gi en oppdragsgiver sømløs tilgang til dokumentasjonsbevis i forbindelse med offentlige anskaffelser. Dette skal bli en vesentlig forenkling fra dagens manuelle løsninger, heter det i et brev der Difi ber Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) om hjelp til å få Skatteetaten med igjen. Ingen krise ennå, sier departementet til Anbud365, men for at prosjektet skal kunne realisere gevinstene som er skissert, er det nødvendig at Skatteetaten blir deltaker i prosjektet.
I en kommentar sier Øivind Strømme, som er direktør for regionavdelingen i Skatteetaten:
– Skatteetaten har deltatt i noen møter om prosjektet men har på grunn av egen utviklingskapasitet ønsket et formelt oppdrag fra Finansdepartementet som er vårt styrende departement før vi forpliktet oss til å delta i prosjektet. Det vil derfor være upresist å si at vi har “trukket oss”.
I årets tildelingsbrev til Difi står det bl.a. at Difi skal lede arbeidet med å etablere en ordning som gjør det lettere å kontrollere om leverandører er seriøse. Tilsvarende har Brønnøysundregistrene fått i oppdrag å etablere en tjeneste som gir offentlige oppdragsgivere digital tilgang til kvalifikasjonsdokumentasjon ved offentlige anskaffelser.
De to har inngått et prosjektsamarbeid. Løsningen vil kunne utvides med flere avgivende registre og flere bruksområder når det er gjennomført, heter det i brevet fra Difi.
Vesentlig forenkling
Når tjenesten for dokumentasjonsbevis er etablert og avgivende databaser er koblet til, vil markedsbaserte løsninger for offentlige anskaffelser er det meningen at dette skal gi en oppdragsgiver sømløs tilgang til tilknyttede registre. For oppdragsgiveren vil innhenting av dokumentasjonsbevis oppleves som vesentlig forenklet fra dagens manuelle løsninger, ifølge Difi. Men bortfallet av Skatteetaten som avgivende register vil redusere verdien av prosjektet vesentlig.
Skatteetaten meldte i juni at de ikke har kapasitet til å levere, og at de derfor må trekke seg ut av prosjektet. Det er dokumentasjon fra Skatteetaten og Brønnøysundregistrene som hentes inn i stort sett alle offentlige anskaffelser, slik at løsningen vil ha vesentlig mindre verdi uten skatteetaten. Det har vært forsøkt å få etaten tilbake inn i prosjektet, men disse forsøkene har ikke ført frem. Nå ber Difi NFD om hjelp.
Ingen kontakt ennå
Anbud365 får opplyst i NFD at departementet i etterkant av henvendelsen fra Difi har vært i kontakt med Difi for enkelte avklaringer, men foreløpig ikke tatt kontakt med Finansdepartementet eller Skatteetaten.
Skatteetaten er dermed ikke med i prosjektet nå. En stor del av prosjektet dreier seg om etablering av den tekniske løsningen i Altinn, får Anbud365 opplyst. Dette er et arbeid som gjøres i fellesskap mellom Difi og Brønnøysundregistrene. I tillegg skal Brønnøysundregistrene gi tilgang til informasjon fra Enhetsregisteret og Konkursregisteret. Det arbeides med å utarbeide tekniske løsninger for tilgangen til disse registrene. Dette arbeidet berøres ikke av spørsmålet om Skatteetatens deltakelse. Foreløpig er derfor aktiviteten i prosjektet ikke påvirket.
– Hva skjer hvis Skatteetaten ikke kommer med igjen?
– I fasen prosjektet er i nå, er det ikke avgjørende at Skatteetaten er del av prosjektet. For at prosjektet skal kunne realisere gevinstene som er skissert, er det nødvendig at Skatteetaten blir deltaker i prosjektet, poengterer kommunikasjonssjef Trond Viken i NFD overfor Anbud365.
Bli den første til å kommentere på "Dokumentasjonsprosjekt: Nødvendig å ha Skatteetaten med for å få forenklingsgevinst"