Nytt risikofylt statlig IKT–prosjekt

Anbud365: Nytt risikofylt statlig IKT–prosjektNAVs IKT-prosjekt baserer seg på en kombinasjon av uttak på eksisterende rammeavtaler, men også to spesifikke løp med behov for nye avtaler.

Skriv ut artikkelen

Et nytt offentlig IKT–prosjekt i milliardklassen er underveis. Anskaffelsesprosesser er i gang. Det dreier seg om det såkalte «Prosjekt 2» i NAV. Risikofylt, skriver regjeringen.

Regjeringen foreslår nå neste skritt i moderniseringen av IKT i Arbeids- og velferdsforvaltningen. Det såkalte «Prosjekt 2» har en kostnadsramme på drøyt 1,3 milliarder kroner, er ett av de største prosjektene i NAVs historie. Mer moderne IKT-systemer skal gi et bedre tilbud til brukerne og en mer effektiv forvaltning i NAV.

Første del av IKT-moderniseringen ble sluttført ved utgangen av 2015. Dette prosjektet har bl.a. levert IKT-system for ny uføretrygd og en ny plattform for digitale selvbetjeningsløsninger i NAV.

«Prosjekt 2» skal bl.a. levere en ny vedtaksløsning for ytelsesområder som i dag driftes på det gamle systemet Infotrygd. Prosjektet har vært gjennom ekstern kvalitetssikring og anbefalingene er tatt hensyn til i det prosjektet Regjeringen foreslår å starte opp.

Risikofylt prosjekt

Regjeringen skriver i sin proposisjon til Stortinget at «Prosjekt 2» er et stort og komplisert, og dermed også risikofylt, prosjekt. For å redusere gjennomføringsrisikoen er prosjektet derfor planlagt med en lang oppstartsfase, der det gjennomføres en lang rekke forberedende tiltak.

Forutsatt at Stortinget vedtar regjeringens forslag er planen å starte konstruksjon, det vil si programmeringen av ny løsning fra årsskiftet, den 1. januar 2017 med leveranser i henholdsvis 2018 og 2019, ifølge digi.no.

To spesifikke løp

Prosjektet baserer seg på en kombinasjon av uttak på eksisterende rammeavtaler, men også to spesifikke løp med behov for nye avtaler. Den ene er på kundesiden av programmet, den andre er programmering av den nye vedtaksløsningen.

Kundedelen er nå i tilbudsfasen, med planlagt oppstart fra august, skriver digi.no. Anskaffelse av grunnutvikling eller programmeringen er i prekvalifiseringsfasen, og planlagt oppstart noen måneder senere, altså fra høsten 2016.

Samarbeid med leverandører

Infotrygd skal fortsatt leve i mange år videre, men sentrale oppgaver skal flyttes over til det nye kjernesystemet, som skal utvikles i samarbeid med eksterne leverandører.

Når «erstatningen» for Infotrygd foreligger, etter planen med leveranser spredt over 2018 og 2019, blir det først et system for vedtak om foreldrepenger og engangsstønad. Senere er planen å gå videre med sykepenger, men det vil fremdeles ligge noen mindre ytelser igjen i den gamle 70-tallsløsningen.

Bli den første til å kommentere på "Nytt risikofylt statlig IKT–prosjekt"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.