Statens vegvesen innførte i 2010 obligatoriske samhandlingsprosesser i vegprosjekter for å få til et bedre samarbeid mellom Vegvesenet som byggherre, rådgivere og entreprenørene. Vegvesenet prioriterer også nye kontraktsformer som gir bedre grunnlag for godt samarbeid, og som kan bidra til mindre tvistesaker. Forskning viser nå at arbeidet gir resultater.
BI-professor Ragnhild Kvålshaugen har undersøkt hvordan samarbeidet har gått mellom Statens vegvesen og Skanska i Valdres i forbindelse med prosjektet E16 Bagn-Bjørgo i Valdres. – Vegvesenet og Skanska har lykkes med å løse praktiske utfordringer i planleggingen av vegprosjektet sammen. De har ikke bare latt det bli med praten om å samarbeide, sier hun til vegnett.no.
Statens vegvesen håndterer hvert år om lag 700 kontrakter til en verdi av 40 milliarder kroner. Hvert år møter Vegvesenet entreprenører i retten i 10-15 vegprosjekter.
– Det har blitt vanligere å se på flere kriterier enn pris. Det er svært positivt. Samtidig har vi også i nye større kontrakter planlagt å gi mulighet for tettere dialog med entreprenørene før de leverer et tilbud på et vegprosjekt, sier prosjektleder Anne Brit Moen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland på Gjøvik.
Samarbeid om E16-prosjekt
Siden mars 2017 har Ragnhild Kvålshaugen og Anna Swärd ved BI- Senter for byggenæringen, undersøkt samarbeidsklimaet ved utbyggingsprosjektet i Valdres. BI tok kontakt med Vegvesenet for et år tilbake for å prøve ut et nytt system for måling av samhandlingskvalitet, kalt Relasjonell koordinering. E16-prosjektet ble valgt fordi prosjektet var i tidlig fase og samarbeidet godt. Samtidig er det et relativt komplekst prosjekt med tunnel, bruer og veg i dag, hvor trafikken skal flyte som før.
BI-miljøet har gjennomført spørreundersøkelser og intervjuer med 40 ansatte hos byggherre, entreprenører og underentreprenører. Det har studert samhandlingskvalitet, tillit og kontroll. Forskningsarbeidet skal presenteres på et eget sluttseminar på BI i mars 2018. Planen er også produsere vitenskapelige artikler og kronikker. En masteroppgave er allerede skrevet om prosjektet.
To-konvolutt-systemet
Bi-professoren mener det såkalte to-konvolutt-systemet er viktig for at partene samarbeider godt. Entreprenørene ble først vurdert etter hvordan de ville bygge vegen uten at prisen var kjent. Da den andre konvolutten med prisen på vegprosjektet ble åpnet, ble det klart at Skanska hadde den beste planen, men ikke det rimeligste tilbudet.
Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen, Vegdirektoratet, sier de fleste konflikter i vegprosjekter handler til syvende og sist om økonomi: Spørsmål om hva som er riktig pris for et tilleggsarbeid, hva skal konsekvensene av feil og uklarheter være, og hvem som har ansvar for forsinkelser, er spørsmål som går igjen. I tradisjonelle kontrakter er det et sluttoppgjør hvor uenighet er samlet opp.
Bli den første til å kommentere på "Satser på kontraktsformer som krever samarbeid – gir resultater, viser forskning"