Konferansesesongen på anskaffelsesområdet avsluttes med Anskaffelseskonferansen som Direktoratet for forvaltning og økonomistyring gjennomfører 4.november. Som vanlig er det en del overordet og en del der den enkelte kan «personalisering» hva man ønsker å vite mer om. I år er det imidlertid også et par utfordringer som luftes: Hvorfor tar ikke flere i bruk innovative anskaffelser? Og: eForms har ikke gitt den gevinsten som var hensikten. Et par nyheter også – ny DFØ-direktør stiller opp, og hvem stikker av med Anskaffelsesprisen 2025? Hvem som skal delta på vegne av regjeringen, er heller ikke på det rene ennå.
Konferansen kan i år følges så vel fysisk som digitalt. Påmelding gjør du her – siste frist er 21.oktober (fysisk)/2.november (digitalt).
Programmet består av en hovedsesjon før lunsj, og parallellsesjoner etter lunsj. Parallellsesjonene dekker spesifikke temaer innenfor fagområdene, og gir mulighet for den enkelte å velge det faglige påfyllet som passer best. Etter programslutt rundt kl. 15.30, inviterer DFØ til mingling og tapas i Radisson Blu Plaza Hotels lokaler.
Regjeringen og Strømsnes
Anskaffelseskonferansen er den største i sitt slag her til lands, og et hovedpunkt denne gangen er en orientering fra regjeringen om hva den ønsker å oppnå med endringene i anskaffelsesloven, og hva hovedprioriteringene på anskaffelsesområdet måte være. Forslaget til ny lov ligger fremdeles i Stortinget. I skrivende stund er det ikke klart hvem som skal representere regjeringen på konferansen.
Divisjonsdirektør Dag Strømsnes skal fortelle hva divisjonen han leder i DFØ, Anskaffelsesdivisjonen, har satt seg fore i tiden fremover – pågående og kommende leveranser, heter det.
Innovative anskaffelser
En panelsamtale bys det også på i formiddagens program, i plenum. Den dreier seg om innovative anskaffelser og skal ha med seg fire debattanter: Karianne Tung, statsråd, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, Sissel Kristin Hoel, seksjonssjef i avdeling for bærekraftige anskaffelser, DFØ, Per Einar Dybvik, CEO og gründer, StartupLab og Ingebjørg Harto, som er daglig leder i 15 års jubilanten Leverandørutviklingsprogrammet LUP – som begrepet innovative anskaffelser er tett knyttet til. Erfaringene fra de 15 første årene viser at innovative anskaffelser virker, heter det i omtalen av programposten. Hvorfor tar ikke flere det i bruk? Vi ser på hva som skal til for at anskaffelser blir kjernen i offentlig sektors innsats for effektivisering og bærekraft de neste 15 årene.
Luft utenfra inn i boblen
OECD er også representert. Paulo Magina som leder den offentlige anskaffelsesenheten der skal bringe inn luft utenfra i den nasjonale anskaffelsesboblen: I OECD-anbefalingene legges det vekt på å gjøre offentlige anskaffelser til et kraftfullt strategisk verktøy, på å bygge tillit og sterkere konkurranse gjennom økt gjennomsiktighet og forutsigbarhet, og på at digitalisering, bedre databruk og profesjonalisering gjør anskaffelser mer effektive og målbare. Hva mener OECD disse anbefalingene betyr for Norge, er da spørsmålet.
eForms, klima og miljø
eForms og miljø og klima har også kvalifisert seg som tema i plenumsdelen. eForms har så langt ikke ført til den effektive og transformerte anskaffelsesprosessen som var hensikten, heter det. Kan gevinstene realiseres i nær framtid? Kan eForms bidra til bedre styring og til å gjøre offentlig sektor til en mer effektiv og attraktiv kunde? Svarene skal leveres av Birgit Enger Nordstrand, avdelingsdirektør, DFØ, Mona Stormo Andersen, seksjonssjef, DFØ og Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO.
Statssekretær Kristoffer André Hansen fra Klima- og miljødepartement skal sammen med DFØs avdelingsdirektører Marit Holter-Sørensen og Helen Hoggen (fung.) ta temperaturen på grønne offentlige anskaffelser i Norge og peke ut retning for innsatsen som forventes fram mot 2030.
Ny direktør og «personalisering»
Så er det utdeling av Anskaffelsesprisen for 2025, og allerede da konferansen starter får de fremmøtte den første nyheten: Nyutnevnt direktør for DFØ, Nina Kulås, debuterer som åpner av Anskaffelseskonferansen. Anskaffelsesprisen skal i år deles ut for 12.gang.
Og fordi som ønsker å «personalisering» sitt kompetanseløft er det rikholdige muligheter på konferansen andre hoveddel. Seks ulike sesjoner står på listen over muligheter:
- Nytt og nyttig om anskaffelsesregelverket og hvordan avdekke ulovlig anbudssamarbeid
- Miljø og menneskerettigheter: Hvordan får du kontroll på leverandørkjedene dine
- Terapi for innkjøpssamarbeid
- Hvordan kjøpe skytjenester gjennom Markedsplassen for skytjenester?
- Den grønneste anskaffelsen er den du ikke gjør – hvorfor ses ikke offentlig effektivisering og grønn omstilling i sammenheng?
- Forenklet og digital kunngjøring – når kan vi høste gevinstene?
Bli den første til å kommentere på "Anskaffelseskonferansen 2025: Kompetanseløft, utfordringer og prisutdeling"