Skal du la være å benytte kravet om minimum 30% vekt av klima- og miljøkrav må du være grundig i din begrunnelse. Det trengs ikke vitenskapelig bevis for valget, men effekten av å stille kravene må være til stede med stor sannsynlighet. Skjønn holder ikke, skal man tro avgjørelser i KOFA. Dette var et av hovedbudskapene fra dagens Anbud3675-webinar. Hvilke valg man gjør i konkurransegrunnlaget må avgjøres av et bevisst forhold til hvordan man får til de mest egnede miljø- og klimaeffektene.
Både eksisterende lov og forskrifter og regjeringens forslag til endringer i anskaffelsesloven (Prop. 147 L (2024–2025) Lov om endringer i anskaffelsesloven (samfunnshensyn mv.) finn behørig «besøk» på dagens Anbud365-webinar. Advokatene Marie Braadland og Lene Moe Blom – begge Arntzen Grette sto for innholdet.
17 saker i KOFA
Temaet var «To år med miljøkrav – hvor står vi nå». De tok for seg Kofa-praksis og en forføyningsdom ved Oslo tingrett. Sentrale poeng var når man kan benytte unntakene fra å bruke minimum 30% vekting som tildelingskriterium, hvilke krav det er til begrunnelsen om må være med en slik bruk, og konsekvensene av feil.
De to advokatene opplyste at det hadde vært 17 saker i Kofa (klagenemnda for offentlige anskaffelser) der algesaken dreide seg om bruk av unntak og/eller krav til begrunnelse. 10 av saken endte med at KOFA slo fast at det forelå brudd på regelverket. Seks av disse ti gjaldt brudd på reglene om bruk av unntakene, fire brudd på kravet til begrunnelse.
Krav eller kriterier?
Sentralt i vurderingen av om man skal stille minstekrav eller bruke tildelingskriterier er å skaffe seg et kunnskapsgrunnlag. Rent skjønn holder ikke. Spørsmålet er hvilke klimadrivere man identifiserer og hvordan man best bør bøte på disse.
Et annet viktig spørsmålet er om det dreier seg om et modent marked eller ei. Med andre ord om f.eks. en markedsdialog avslører at aktuelle leverandører godt utstyr mht til miljøpreg på den ytelsen som skal etterspørres. I motsatt fall kan det være at det ås tile minstekrav til miljøstandard fører til at det blir svak konkurranse.
Huskeliste
På webinaret leverte de to advokatene fra seg en huskeliste i noen punkter.
- Kartlegg den aktuelle klima- og miljøbelastningen og vurder effekten av bruk av krav kontra tildelingskriterier.
- Vær bevisst når man velge krav eller kriterier – om markedet er modent eller ei.
- Vær grundig med begrunnelsen for at man benytter unntakene, ikke slurv.
Det holder f.eks. ikke å begrunne at man fraviker kravet om 30% vekting med å si at man rett og slett velger å gjøre det, begrunnelsen må inneholde at det valg man har tatt gir mest miljøeffekt. Kanskje også sett i sammenheng med kostnad.
Veien videre
I den nye loven, som i forslag fra regjeringen ligger i Stortingets næringskomite til behandling, er kravet om 30% vekting videreført ikke ulikt slikt det er i dag. Kommende mandag skal komiteen avgi sin innstilling, og 9. desember skal innstillingen debatteres i Stortinget. Siden det er lovsak skal det også til en annengangs behandling i Stortinget, minimum tre dager senere. Da er de ikke innstilingen fra komiteen, men Stortingets førstegangsvedtak som er oppe til debatt. Foreløpig dag for ikrafttredelse er 1. januar 2026.
De «enkelte» ble hørt
På webinaret ble det hentet et sitat fra proposisjonen som er til behandling i Stortinget, og som gjelder videreføringen av 30%-vektingen. Regjeringen skriver:
«Det var totalt 84 høringsinstanser som uttalte seg om utvalgets forslag til bestemmelse om grønn omstilling. Av disse er det 77 høringsinstanser som uttrykkelig støtter utvalgets forslag, mens enkelte høringsinstanser foretrekker dagens bestemmelse om minimum 30 prosent vekting fremfor utvalgets forslag».
Og som det ble bemerket fra foredragsholdernes side – disse «enkelte» fikk sitt ønske oppfylt i den foreslåtte lovteksten.




Bli den første til å kommentere på "Dagens Anbud365-webinar: Vær grundig – sjekk hva som gir best miljø- og klimaeffekt"