På Anbud365-dagen 16. juni: De siste, ferskeste trendene innen offentlige anskaffelser

Anbud365: På Anbud365-dagen 16. juni: De siste, ferskeste trendene innen offentlige anskaffelserFørsteamanuensis Jan Ole Similä, Nord Universitet og rådgiver Malin Hogstad, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) bidrar på Anbud365-dagen 16. juni med kunnskap om ferske anskaffelses-trender og om vi bruker kunnskapen vi får av egen anskaffelsespraksis.

Skriv ut artikkelen

Basert på rykende ferske resultater fra DEN STORE ANSKAFFELSES-UNDERSØKELSEN får du på Anbud365-dagen 16. juni et blikk inn i hva som er dagens trender innen offentlige anskaffelser. Men også – jo mer kunnskap vi får om egen anskaffelsespraksis – bruker vi denne kunnskapen?  På Anbud365-dagen får vi rede på hva forskerne har funnet ut om dette. I tillegg byr vi i år også på en rekke andre aktuelle temaer for oppdragsgivere og leverandører på det offentlige anskaffelsesmarkedet – kompetanse du neppe vil gå glipp av.

Du kan melde deg på via denne lenken.

Anbud365-dagen 16. juni i år er hybrid, dvs. du kan delta både fysisk og digitalt. Vi legger også denne gangen små pauser mellom foredragene, samt en større «lunsj-/minglepause», slik Anbud365-lesere har ønsket seg. Flere av foredragene er for øvrig også kommet i stand etter forslag fra Anbud365s lesere.

DFØ gjennomfører anskaffelsesundersøkelsen annethvert år. På den måten kartlegges hvordan offentlige anskaffelser organiseres og gjennomføres i statlige og kommunale virksomheter.  Undersøkelsen gir en oversikt over virksomhetenes kapasitet til å benytte kompetanse innenfor anskaffelsesfaget. Her spørres det om lederforankring, digitalisering, samfunnsansvar, miljø, prosess og om innovasjonspotensialet tas ut.

På Anbud365-dagen 16 juni tar rådgiver Malin Hogstad, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) oss gjennom de viktigste resultatene – og gir oss innblikk i hvilke trender som gjelder. De fleste offentlige oppdragsgivere har svart på undersøkelsen – både i statlig og kommunal sektor. Dette gir oss en helt unik innsikt på anskaffelsesområdet, som Malin veldig gjerne vil dele.

Bruker du kunnskapen?

Så er spørsmålet – hvordan brukes så data produsert i egen organisasjons anskaffelser – om de brukes i det hele tatt? Det er åpnet opp for datauttrekk fra modenhetsanalysen til DFØ – og det er disse data, som bl.a. førsteamanuensis Jan Ole Similä, Nord Universitet, har brukt i sin forskning. På Anbud365-dagen forteller han hva de har funnet i prosjektet frem til nå.

EU er opptatt av at digitale anskaffelser er avgjørende for at myndigheter skal kunne ta datadrevne beslutninger om offentlige utgifter. Den underliggende begrunnelsen for denne økte oppmerksomheten på digitalisering og databruk antyder at innsamling og analyse av data før beslutninger tas, vil ha en positiv innvirkning på kvaliteten på beslutninger, åpenhet og effektiv bruk av ressurser. Ved hjelp av data fra Modenhetsundersøkelsen, har de sett på hva som kreves av den enkelte virksomhet dersom man ønsker å legge til rette for data-drevet beslutningstaking i tilknytning til offentlige anskaffelser.

En rekke andre hovedpunkter

I tillegg til innslagene med Similä og Hogstad er det en rekke andre hovedpunkter i årets program for Anbud365-dagen. Vi har i år også gleden av for første gang å ha med oss Advokatfirmaet Thommessen – i tillegg til de andre advokatene som mange er vel kjent med fra tallrike, populære Anbud365-webinarer:

  • Beregning av anskaffelsens verdi (Grette)
  • Oppdragsgivers avlysningsrett i lys av nyere praksis (Thommessen)
  • Rammeavtale, opsjoner, endringsklausuler – hvordan sikre fleksibilitet i kontraktsfasen? (Wikborg Rein)
  • Etiske krav i offentlige anskaffelser (Simonsen Vogt Wiig)

I tillegg er det muligheter for å stille spørsmål til advokatene i pausene. Kanskje får du svar på en juridisk nøtt du lenge har grublet over?

Kategoristyring, åpenhetslov, skytjenester …

Og dessuten – ikke minst:

•        14 dager etter Anbud365-dagen 16.juni trer åpenhetsloven i kraft. Spesialrådgiver etisk handel, Pia Trulsen, Sykehusinnkjøp forteller hvordan de jobber med aktsomhetsvurderinger i anskaffelser og hvordan de kartlegger verdikjeden. I tillegg vil Sykehusinnkjøp komme med eksempler hvordan de følger opp leverandører – hva fungerer bra og hva fungerer mindre bra.

  • Og om du tenker på eller planlegger innføring av kategoristyring er Bærum kommunes erfaringer fra etablering av kategoristyring nyttig å ha med seg. Anskaffelsessjef Heidi Elise Rygg, Bærum kommune, forteller – ispedd erfaringer også fra Fredrikstad kommune.
  • Programdirektør Sverre Christian Stoltz, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring: Kjøp av skytjenester

På denne lenken finner du program og her kan du melde deg på.

Bli den første til å kommentere på "På Anbud365-dagen 16. juni: De siste, ferskeste trendene innen offentlige anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.