Kategoristyring innebærer å samordne innkjøp i hele virksomheten. Hva det egentlig dreier seg om og hvordan komme i gang? På Anbud365-dagen 16.juni forteller anskaffelsessjef Heidi Elise Rygg i Bærum kommune om deres erfaringer. Dette må du få med deg, meld deg på med en gang. Nå er det early bird-tilbud med en rabatt på 50%. Du kan delta enten fysisk eller digitalt. Og: Passer ikke 16. juni deg, meld deg på likevel – du kan se hele eller deler av Anbud365-dagen når som helst i ukesvis i etterkant. Dette er en av årets beste muligheter til virkelig å øke sin kompetanse.
Du kan melde deg på via denne lenken.
Kategoristyring er en innkjøpsstrategi som vinner frem både i både offentlig og privat sektor. Kategoristyring innebærer samordning av innkjøp i hele virksomheten. Innkjøpene deles inn i grupper (kategorier) som understøtter markedets inndeling. Hver kategori styres for å utnytte markedets muligheter og oppnå reduserte kostnader og andre behov. Kategoristyring stiller krav til nye roller og omfordeling av ansvar, og det krever kommunikasjon og ivaretakelse av medarbeidere som blir berørt.
Så vel Bærum som Fredrikstad kommune er kommet godt i gang med å innføre kategoristyring. Og mange har vist interesse for deres erfaringer. På Anbud365-dagen gir anskaffelsessjef Heidi Elise Rygg (bildet) i Bærum kommune oss nettopp et blikk inn i deres erfaringer fra etablering av kategoristyring:
- Hva er kategoristyring og hvorfor jobber vi med det?
- Tips og råd for å komme i gang.
- Innsikt i arbeidsprosessen, som inkluderer relevante analyser, identifisere gevinster, implementere og følge opp strategier
- Konkrete eksempler på kategoristrategier og gevinster
Og Heidi har kontakt med Fredrikstad, slik at erfaringer derfra vil også være å finnes i hennes foredrag.
Øvrige hovedpunkter fra årets program:
Eksperter på offentlige anskaffelser fra fire av landets ledende advokatfirmaer tar for seg sentrale problemstillinger og gir praktiske tips og råd. Og vi har gleden av for første gang å ha med oss Advokatfirmaet Thommessen – i tillegg til de andre advokatene som mange er vel kjent med fra tallrike, populære Anbud365-webinarer:
- Beregning av anskaffelsens verdi (Grette)
- Rammeavtale, opsjoner, endringsklausuler – hvordan sikre fleksibilitet i
kontraktsfasen? (Wikborg Rein)
- Etiske krav i offentlige anskaffelser (Simonsen Vogt Wiig)
- Oppdragsgivers avlysningsrett i lys av nyere praksis (Thommessen)
I tillegg er det muligheter for å stille spørsmål til advokatene i pausene. Kanskje får du svar på en juridisk nøtt du lenge har grublet over?
Og dessuten:
- 14 dager etter Anbud365-dagen 16.juni trer åpenhetsloven i kraft. Spesialrådgiver etisk handel, Pia Trulsen, Sykehusinnkjøp forteller hvordan de jobber med aktsomhetsvurderinger i anskaffelser og hvordan de kartlegger verdikjeden. I tillegg vil Sykehusinnkjøp komme med eksempler hvordan de følger opp leverandører – hva fungerer bra og hva fungerer mindre bra.
- Fra førsteamanuensis Jan Ole Similä, Nord Universitet kommer rapport fra forskningsverdenen: Hvordan brukes data produsert i egen organisasjons anskaffelser – om de brukes i det hele tatt?
Vi jobber også med ytterligere ett foredrag – om skytjenester, og vi leter etter den offentlige virksomheten i landet som har mest og best erfaringer med kjøp av skytjenester å bidra med.
Flere av foredragene er kommet i stand etter forslag fra Anbud365s lesere.
Digitalt eller fysisk, du velger!
Anbud365-dagen 16. juni i år er hybrid, dvs. du kan delta både fysisk og digitalt. Vi legger også denne gangen små pauser mellom foredragene, samt en større «lunsjpause», slik Anbud365-lesere har ønsket seg.
På denne lenken finner du program og her kan du melde deg på.
Bli den første til å kommentere på "På Anbud365-dagen 16.juni: Slik kommer du i gang med kategoristyring"