En prisstigning på 11% er registret på de fem nye veidriftskontraktene som trådte i kraft i september i år – om man sammenligner med de kontraktene de avløste. Anskaffelsesforskriften med vekting av miljø på 30 pst. antas å være største bidragsyter til prisøkningen, heter det i Samferdselsdepartementets forslag til 2026-budsjett. Riktignok legges det til at Statens vegvesen fortsatt arbeider med å analysere dette nærmere.
Avviklingen av felles veiadministrasjon reduserte stordriftsfordeler for entreprenørene og har medført kostnadsøkninger i driftskontraktene, skriver Samferdselsdepartementet i sitt forslag til statsbudsjett for 2026. De siste felleskontraktene med fylkeskommunene avsluttes i 2026.
Største bidragsyter
– De fem veidriftskontraktene med oppstart 1. september 2025 viser en prisstigning på om lag 11 pst. sammenliknet med de kontaktene de avløser. Sammenlikningen er gjort for kroner per meter vei, og er justert for prisstigning og varighet. Anskaffelsesforskriften med vekting av miljø på 30 pst. antas å være største bidragsyter til prisøkningen, men Statens vegvesen arbeider fortsatt med å analysere dette nærmere, heter det.
Andre prisdrivere er bl.a. mer skiftende vær og temperaturer rundt null grader som gir større utfordringer i vinterdriften. Det blir stadig mer teknisk utstyr langs veinettet som skal driftes og vedlikeholdes. Oppgraderte tunneler har mer utstyr som skal driftes, bl.a. belysning og styringsutstyr. Dette øker fremkommelighet og trafikksikkerhet, men det øker også driftskostnadene.
Motvirke kostnadsvekst
Statens vegvesen har tett dialog med bransjen for å motvirke kostnadsvekst i nye driftskontrakter og innfører gradvis flere tiltak for å gjøre kontraktene mer attraktive for entreprenørene og på den måten begrense kostnadsøkningen. Hovedgrepene omfatter bl.a. justeringer som reduserer risikoen for entreprenørene og øker deres mulighet for inntjening. Statens vegvesen samarbeider med bransjen for å effektivisere brøyting og strøing ved hjelp av vær- og føredata.
Statens vegvesen har siden avviklingen av sams vegadministrasjon i 2020 vært i en overgangsfase der felleskontrakter for riks- og fylkesvei erstattes av driftskontrakter for kun riksvei. Det har vært stor prisvekst i driftskontraktene siden 2020, fremgår det av budsjettforslaget.
Kostnadskutt
– For å motvirke kostnadsøkningene har etaten forsøkt å tilpasse kontraktene slik at de blir mer attraktive for entreprenørene og dermed bidrar til bedre konkurranse og lavest mulig pris. Det ble startet opp én ny kontrakt i 2024. Justert for prisstigning ble prisen på den nye driftskontrakten redusert med om lag 30 pst. sammenliknet med kontraktene den avløste. Tilsvarende tall for nye kontrakter i 2023 var en økning på 39 pst., poengteres det.
Kinesiske busser
Andelen kinesiske busser i Norge har økt kraftig de siste årene, og Samferdselsdepartementet har satt i gang et arbeid med å kartlegge og vurdere risikoen for nasjonale sikkerhetsinteresser ved bruk av busser som er produserte i land Norge ikke har sikkerhetspolitisk samarbeid med. Utredningen av ev. risikoreduserende tiltak vil òg inngå i arbeidet. Alle relevante departement og aktører på fylkeskommunalt nivå er involverte, heter det.
Bli den første til å kommentere på "30% miljøvekting viktig driver bak sterk prisstigning på nye veidriftskontrakter"