«Fillefeilen» fra en av tilbyderne på milliardkontrakten for E6 Helgeland sør kommer for retten trolig midt i august. Da skal Oslo byfogdembete avgjøre om den ulykkelige entreprenøren, Hæhre Entreprenør AS, skal få realitetsbehandle sin klage i rettsapparatet. Statens vegvesen har satt kontraktstildelingen inntil videre på vent.
Hæhre Entreprenør AS har begjært midlertidig forføyning i tildelingsprosessen for kontrakten om E6 Helgeland sør. Oslo byfogdembete skal ta stilling til hvorvidt det var riktig å avvise Hæhre fra konkurransen. Inntil kjennelsen derfra foreligger har Statens vegvesen lagt kontraktstildelingen på is. Foreløpig ligger det an til at saken blir behandlet i midten av august.
Hæhre Entreprenør AS ble tidligere i vår avvist fordi en konvolutt med selve tilbudet i konkurransen ble levert på en annen adresse enn hva som fremgikk av konkurransegrunnlaget.
To tilbud i milliardkonkurransen
Men Statens vegvesen har likevel åpnet tilbudskonvoluttene fra de to selskapene som er igjen i konkurransen om milliardkontrakten for E6 Helgeland sør. Bare ni millioner kroner skiller det ene tilbudet fra det andre: NCC Norge AS og NCC Industry AS 2,97 mrd. og Skanska Norge AS 2,3 mrd.
Dette er hva Statens vegvesen kaller «tilbudssummen». De har også en «konkurransesum» som fremkommer som tilbudssummen minus et fratrekk tilbyderne får utfra hvor godt de leverer på fire andre tildelingskriterier: Organisering og styring, håndtering av områder med sensitiv grunn, tekniske løsninger og trafikkavvikling i byggetiden.
Skanska best an
Det er denne «konkurransesummen» som avgjør tildelingen. Totalt var det mulig å få inntil 270 millioner kroner i fratrekk. Skanska fikk et fratrekk på ca. 242 millioner kroner mens NCC sitt fratrekk var ca. 122 millioner kroner. «Konkurransesummen» er altså en fiktiv sum, som bare nyttes for å vekte tilbudspris mot de øvrige tilbudskriteriene.
Med forbehold om at vegvesenet ikke avdekker feil i tilbudet er det altså Skanska som ligger an til å få kontrakten, ifølge hva regionvegsjef Torbjørn Naimak sier på vegvesen.no.
Drift og vedlikehold i 15 år
Tilbudene inkluderer for øvrig drift og vedlikehold av strekningen Nord-Trøndelag grense-Osen i 15 år. Skanska og NCC har priset byggingen til henholdsvis ca. 1,79 og 1,99 milliarder kroner.
I likhet med søsterprosjektet E6 Helgeland nord, skal strekningen utbygges med en vegutviklingskontrakt. Den gir entreprenøren ansvar for både prosjektering og bygging, samt drift av strekningen over en periode på 15 år.
Bli den første til å kommentere på "Avvisning for «fillefeil» i milliardkontrakt for retten; kontraktstildeling på vent"